In 2011 institutiile statului verificate de Curtea de Conturi au adus un prejudiciu total de 263 de milioane de euro la bugetul statului, la care se adauga alte aproape 430 de milioane de euro care ar fi trebuit, conform legilor in vigoare, sa ajunga in vistieria statului (sume trecute la capitoul „venituri suplimentare”) dar, din diverse motive, nu au mai fost virate. In cele mai multe cazuri, prejudiciile au fost aduse bugetului national prin acordarea nelegala a unor salarii sau alte beneficii materiale angajatilor dar si prin majorarea nelegala a valorilor unor contracte. Unele prejudicii au fost create inainte de 2011, dar au fost descoperite abia cu ocazia inspectiilor derulate de Curte anul trecut.
In raportul public al Curtii de Conturi pe anul 2011, la mai multe Agentii Judetene pentru Plati si Inspectie Sociala, printre care si cea din Braila, s-au inregistrat neconcordante intre datele din evidenta contabila si cele din programul informatic SAFIR cu privire la soldurile conturilor contabile „Debitori” si „Creditori” la data de 31.12.2011 care determina neincredere asupra rezultatului patrimonial al anului 2011, a rezultatului reportat al exercitiilor anterioare si in final in raportarea unor date eronate prin situatiile financiare incheiate la data de 31.12.2011.
la AJPIS Braila s-a constatat de asemenea si mentinerea nejustificata in evidenta a unor disponibilitati banesti reflectate in soldul debitor al contului 552 „Disponibil pentru sume in mandat si sume in depozit” si respectiv in soldul creditor. Aceste sume reprezinta drepturi de prestatii sociale neachitate beneficiarilor provenind din mandate returnate urmare a faptului ca beneficiarii erau decedati sau pentru care s-a prescris dreptul de a fi solicitate de catre acestia. Pentru aceste sume nu a fost organizata si condusa evidenta analitica, pe creditori, termene scadente, CNP si prestatii, in vederea urmaririi platii acestora in cadrul termenului legal de plata si restituirea sumelor la bugetul de stat atunci cand intra sub incidenta prescriptiei. O alta abatere constatata a fost efectuarea de plati nelegale reprezentand indemnizatii pentru cresterea copilului, ca urmare a neluarii masurilor de suspendare a acordarii drepturilor pentru persoanele care au obtinut venituri profesionale supuse impozitului pe venit, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003, respectiv venituri din salarii, activitati independente si agricole, dar si datorit? nerecalcularii cuantumului indemnizatiei pentru cre?terea copilului in functie de veniturile efectiv realizate, potrivit deciziei de impunere fiscala eliberata de organele fiscale judetene.
La acordarea ajutorului social s-a constatat plata nelegala a unor ajutoare sociale pentru asigurarea venitului minim garantat urmare a nedeclararii de catre beneficiari a tuturor veniturilor nete realizate din: pensii, indemniza?ii de somaj, alocatii pentru sustinerea familiei, subventii primite de la Agentia de Plati si Interventie pentru Agricultura pentru animalele detinute si nedeclarate, bugete complementare pentru persoanele cu handicap, venituri din activitati comerciale si tranzac?ii imobiliare, precum si venituri obtinute prin detinerea calitatii de actionar sau asociat a beneficiarului de ajutor social. La alocarea alocatiei pentru sustinerea familiei s-au constatat plati nelegale intrucat nu s-a aplicat diminuarea prestatiei sociale proportional cu numarul absentelor nemotivate ale copiilor din familiile beneficiare de alocatie pentru sustinerea familiei sau suspendarea prestatiei sociale in cazul copiilor care nu mai frecventau scoala ori au fost exmatriculati, dar si alocatii de stat platite nelegal reprezentantilor legali ai caror minori au decedat.