Conducatorii auto obezi risca mai mult sa moara in coliziuni pe sosea fata de persoanele cu greutate normala, arata un studiu realizat plecând de la date despre accidentele rutiere din Statele Unite, publicat intr-o revista britanica.
Cercetatorii americani care au desfasurat studiul au explicat acest risc crescut prin starea de sanatate mai precara a persoanelor supraponderale si prin faptul ca centurile de siguranta nu functioneaza la fel de bine pe obezi.
Studiul arata ca, „cu cât conducatorul auto este mai obez, cu atât riscul de deces creste” in caz de accident prin coliziune cu alt autoturism.
Cercetatori de la Universitatile California (Berkeley) si West Virginia au analizat datele din sistemul national american de inregistrare a accidentelor rutiere, studiind peste 57.000 de coliziuni inregistrate intre 1996 si 2008.
Ei s-au concentrat pe accidentele in care au fost implicate masini particulare, cu impact violent, care au dus la moartea a cel putin un conducator auto.
„Analiza a aratat ca riscul de deces creste proportional cu obezitatea conducatorului auto. In clasificarea Organizatiei Mondiale a Sanatatii (OMS), obezitatea are trei nivele, de la I la III”, scrie BMJ.
La primul nivel de obezitate, conducatorii auto supraponderali prezinta un risc cu 21% mai mare sa moara intr-un accident prin coliziune decât conducatorii auto cu greutate normala. La nivelul al doilea, riscul creste cu 51%, iar la nivelul al treilea, riscul este cu 80% mai mare.
Studiul mai arata ca si oamenii prea slabi prezinta un risc crescut de deces in cazul unei coliziuni cu masina decât conducatorii auto cu greutate normala, insa riscul este „doar” cu 19% mai mare.
Autorii studiului sugereaza ca „soferii obezi sunt mai susceptibili sa aiba probleme de sanatate, lucru care contribuie la un risc crescut de deces in caz de accident”.
Ei mai au o explicatie: centurile de siguranta nu mai functioneaza la fel de bine in cazul persoanelor super-obeze. Simularile de coliziuni (crash tests) realizate pe cadavre umane au demonstrat ca centurile de siguranta sunt mai putin eficiente in mentinerea persoanelor obeze pe scaun din cauza „excesului de tesut moale” la nivelul abdomenului.
Autorii studiului considera ca „poate masinile sunt corect concepute pentru persoane cu greutate normala, insa prezinta deficiente in privinta conducatorilor auto supraponderali sau obezi”.