• Contact
luni, 16, iunie 2025
No Result
View All Result
ProBraila
28 °c
Ro
29 ° S
29 ° D
  • Actualitate
  • Politica
  • Administratie
  • Sport
  • Cultura
  • Economie
  • Interviuri
  • Social
  • Actualitate
  • Politica
  • Administratie
  • Sport
  • Cultura
  • Economie
  • Interviuri
  • Social
No Result
View All Result
ProBraila
Home Cultura

LILIOM, magnific! „Maria Filotti” revine pe drumul cel bun!

28/04/2014
in Cultura
Timp de citire:5 mins read
A A
0
Weekend teatral: LILIOM si LEONCE SI LENA
0
Distribuiri
5
Vizualizări
Share on FacebookShare on TwitterShare on Whatsapp

liliom

 

ArticoleSimilare

Filarmonica „Lyra – George Cavadia” vă invită la Holograf simfonic

Romgal Romanu și Viitorul Cireșu campioanele celor două serii ale Ligii a 5-a

Corul Mixt „TRISON” al Școlii Populare de Arte și Meserii „Vespasian Lungu” din Brăila – ambasador al muzicii corale românești la Festivalul Internațional de Muzică Corală „Chernomorski zvutsi” – Balchik, Bulgaria

După premiera de pe 16 aprilie, piesa-cult a lui Ferenc Molnár, pusă în scenă de inconfundabilul Victor Ioan Frunză, LILIOM, se dovedeşte a fi, la a doua reprezentare în această stagiune, un veritabil magnet pentru public. Cel puţin asta s-a văzut aseară în Sala Mare a Teatrului “Maria Filotti” – peisaj uman arhiplin.

Piesa lui Molnár vine cu un impresionant portofoliu în dotare: o carieră cinematografică internaţională trecută prin obiectivul unor giganţi precum Fritz Lang, Max Reinhardt, Michael Thalheimer sau Schilling Árpád, opt ecranizări în Statele Unite şi interpretări scenice în teatre din Germania, Franţa, Italia sau Marea Britanie.

Despre ce este vorba în LILIOM? Ca să nu afectăm, epuizând povestea, curiozitatea cititorilor, vom folosi prezentarea pe care cei de la Teatrul “Maria Filotti” o fac piesei:

Povestea vieţii şi a morţii lui Liliom e o legendă mistică a suburbiei. Este istoria unui atipic pentru care limbajul curent reprezintă un <<cimitir al cuvintelor>>. Cuvintele reprimate sunt un short-cut la tragedie. În ultimă instanţă, Liliom se regăseşte între tinerii violenţi, dar paradoxal de fragili ai tendinţei Emo din zilele noastre. Liliom e criminalul pe care îl iubeşti, este băiatul care nu poate plânge, deşi trăieşte cu lacrima în gât, este cel care nu poate spune <<Îmi pare rău!>>.

 

 

Minimalism steampunk

 

 

În ceea ce priveşte aspectul regizoral, toată recuzita vizuală a lui Victor Ioan Frunză este la locul ei, plină de aceeaşi extraordinară încărcătură ambientală situată la graniţa dintre absurd kafkian şi satiră distopică. Scenografia şi costumele, semnate de Adriana Grand, bazându-se pe aceeaşi aglutinare reziduală de obiecte prefabricate, şi muzica originală a lui Cari Tibor împing de data aceasta minimalismul proverbial, de pop-up book, al lui Victor Ioan Frunză spre o zonă ce manifestă atingeri cu estetica steampunk-ului. Generic vorbind, steampunk-ul este un sub-gen al science fiction-ului, care combină elemente din epoci demult apuse (cum ar fi, de pildă, cea victoriană sau Vestul Sălbatic) cu elemente care vizează limbajul vizual al civilizaţiei industriale sau tehnologice. În LILIOM veţi găsi paltoane “futuristice”, rupte parcă din Matrix, hibridate cu haine caracteristice perioadei interbelice, veţi întâlni îngeri-detectivi cu aripi de metal, cu halouri din neon, cu pălării de fetru şi cu parpalace din piele ce imită până în cele mai mici detalii ţinuta şi retorica comisarilor sictiriţi din filmele americane cu gangsteri ale anilor ’50, şi veţi face o incursiune într-o variantă juridică a lumii celelalte, organizată sub forma unui tribunal, cu birocraţia unui tribunal şi cu un Judecător Suprem creat după modelul predicatorilor de culoare din America, un soi de Martin Luther King Jr. al cerurilor, personaj interpretat magistral de tânărul actor Andrei Huţuleac. Tot la capitolul scenografiei, un detaliu de excelentă administrare a spaţiului şi timpului îl reprezintă atelierul foto al Doamnei Hollunder (interpretată superb de Silvia Tariq). Aparatul foto din atelier acţionează mai degrabă ca o radiografie “fiinţială” asupra celor care se lasă traşi în poză, iar lentila, ca o retină a Divinităţii. Pe aproape toată durata piesei, în stânga scenei, în camera de developare, veţi observa diverse fotografii agăţate pe o frânghie, conţinând felurite imagini. Victor Ioan Frunză foloseşte aceste fotografii dându-le mai multe funcţionalităţi: 1) pe post de unitate în timp real între lumea aceasta şi lumea cealaltă; 2) ca privire atotştiutoare şi omnipotentă ce demască problematica patimei şi a conştiinţei personajelor; 3) ca “accelerator” de flash-uri din viitor înspre prezent. Cât priveşte înţelesurile satirice ale reprezentării critice, acestea acoperă o paletă largă: de la insurmontabila încleştare a claselor sociale şi până la interpretările “instituţionale” ale Raiului şi Iadului, dar aceste aspecte nu le vom divulga, plăcerea analizei vă aparţine în exclusivitate. Nota Bene: veţi avea de-a face cu bancuri despre evrei. Sfat: nu le interpretaţi în cheie anti-semită sau anti-sionistă, căci nu există un asemenea substrat de sminteală ideologică. E multă sănătate mintală la mijloc, vă garantăm!

 

Jocul actorilor

 

În distribuţie: Alin Florea (Liliom), Nicoleta Hâncu (Julika, menajeră), Emilia Mocanu (d-na Muskát, patroană), Corina Borş / Narcisa Novac (Mari, prietena lui Julika), Andrei Huţuleac (Ficsur, șuţ, apoi predicator în cer), Valentin Terente (Comisarul de poliţie, pe pământ şi în cer), Zane Jarcu (Berkovici, detectiv pe pământ şi în cer), Silvia Tariq (d-na Hollunder, fotograf), Adrian Ștefan (Hugó, logodnicul lui Mari, apoi soţul ei), Valentin Terente (Linzmann, casier), Alexandru Marin (Kádár István, sinucigaş de treabă, strungarul), Flori Popa (dr. Reich, avocat sinucigaş), Iulia Vasilescu (Luiza, fata lui Julika), Ionel Spălatu (medicul, apoi polițist), Andrei Mocanu, Sorin Dragu, Bianca Maria Popa (copiii strungarului: Bakcsi Kata, Fazakas Tamás).

Jocul actorilor? Un singur cuvânt: im-pe-ca-bil, de la A la Z! Alin Florea (Liliom) şi Nicoleta Hâncu (Julika, soţia lui Liliom) alcătuiesc un cuplu de o forţă copleşitoare.

 

Un minus

 

Luată la rigoare, piesa are, totuşi, un minus, care, per total, nu dăunează, însă, la modul definitoriu piesei: partea de final, de după întoarcerea pe pământ a lui Liliom din Purgatoriu, unde apare o mică diluare în vid a tensiunii dramatice, tensiune conturată ireproşabil până în acel punct. Dar asta depinde, până la urmă, de perspectiva din care abordezi piesa. Dacă eşti un consumator de dramă, evident că vei simţi o mică iritare, gândindu-te că regizorul a trunchiat amorsa existenţială a piesei de amorul unei marje de protecţie umoristică faţă de public. Dacă, în schimb, ţinteşti doar partea de comedie a piesei, atunci produsul scenic îţi apare, bineînţeles, executat ca la carte, căci nu se finalizează printr-o “incomoditate” emoţională. Desigur, în cazul acestei antiteze a gusturilor un rol important nu îl joacă doar viziunea regizorală, ci şi “calculul” dramaturgic al autorului piesei. Dar, din acest punct încolo, intrăm într-un alt subiect, de unde pot porni discuţii interminabile. Important este că Victor Ioan Frunză a oferit publicului brăilean încă o piesă jos pălăria! Orice ar fi, nu o rataţi!

Încă un detaliu necesar de a fi punctat: în aproape un an de manageriat la Teatrul „Maria Filotti”, Lucian Sabados poate sta liniştit – îşi face cu brio treaba, a reuşit să resusciteze instituţia din coma sinistră rămasă în urma directoratului lui Mircea Bodolan.

 

 

 

 

Etichete: Alexandru MarinAlin FloreaAndrei HuțuleacbrailaCorina Borșcultura brailaEmilia Mocanuferenc molnarflori popafritz langliliomliliom brailaLucian Sabadosmartin luther king jrMircea BodolanNicoleta Hancupro brailaSilvia Tariqsteampunkstiristiri brailaTeatrul Maria FilottiValentin Terentevestul salbaticVictor Ioan FrunzaZane Jarcuziare braila
ShareTweetSend
No Result
View All Result

Articole recente

  • Filarmonica „Lyra – George Cavadia” vă invită la Holograf simfonic 16/06/2025
  • Romgal Romanu și Viitorul Cireșu campioanele celor două serii ale Ligii a 5-a 16/06/2025
  • Corul Mixt „TRISON” al Școlii Populare de Arte și Meserii „Vespasian Lungu” din Brăila – ambasador al muzicii corale românești la Festivalul Internațional de Muzică Corală „Chernomorski zvutsi” – Balchik, Bulgaria 16/06/2025
  • AJPIS Brăila a virat banii pentru 17.924 de beneficiari 16/06/2025
  • Partidul Verde filiala Brăila și-a reconfirmat conducerea 16/06/2025
  • Vitezomanii și conducătorii de vehicule sub influența alcoolului în vizorul polițiștilor de la Serviciul Rutier 16/06/2025
  • Termeni si conditii
  • Politică de confidențialitate
  • Politica cookies
  • Setări GDPR
  • Contact
Telefon: +40 788 760 194

© Probr.ro 2022. Created by IMCreative.ro.

Setări GDPR
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Actualitate
  • Politica
  • Administratie
  • Sport
  • Cultura
  • Economie
  • Interviuri
  • Social

© Probr.ro 2022. Created by IMCreative.ro.

Go to mobile version