In exercitarea principalelor doua functii ale Parlamentului (functia legislativa si functia de control), parlamentarii detin o serie de instrumente de care pot sa faca uz: initierea de propuneri legislative, individual sau impreuna cu alti parlamentari; depunerea de intrebari sau interpelari la adresa Guvernului si ministrilor; depunerea de motiuni de cenzura etc.
In desfasurarea activitatii lor, parlamentarii romani lucreaza in birourile permanente, in comisiile permanente si in sedintele de plen separate sau comune ale celor doua camere.
Dupa validarea mandatului si depunerea juramantului, deputatii si senatorii se organizeaza in grupuri parlamentare in functie de configuratia politica rezultata in urma alegerilor.
Grupurile parlamentare isi aleg un lider, unul sau doi vicelideri si un secretar, ale caror nume sunt anuntate in plenul Senatului, la inceputul fiecarei sesiuni ordinare.
Parlamentarii constituiti in grupuri parlamentare lucreaza in comisiile permanente de specialitate, in cadrul carora avizeaza si amendeaza propunerile legislative si proiectele de legi, precum si in sedintele de plen, unde se dezbat si se adopta legile.
In exercitarea functiei de legiferare pe care o are Parlamentul, fiecare parlamentar are drept de initiativa legislativa, putand initia astfel singur sau impreuna cu alti parlamentari propuneri legislative, care sunt urmeaza sa intre in procesul legislativ.
In exercitarea functiei de control a Parlamentului asupra Guvernului, fiecare parlamentar poate adresa intrebari si interpelari Guvernului si membrilor acestuia cu privire la activitatea guvernamentala. Intrebarile pot fi scrise sau orale si se adreseaza Guvernului, ministrilor ori altor conducatori ai organelor administratiei publice, la care solicita raspuns oral, raspuns scris sau raspuns scris si oral.
Interpelarile constau in cereri adresate Guvernului de un grup parlamentar sau de unul sau mai multi parlamentari, prin care se solicita explicatii asupra politicii Guvernului in probleme importante ale activitatii sale interne sau externe. Guvernul si fiecare dintre membrii sai sunt obligati sa raspunda la interpelari in cel mult doua saptamani. Pentru motive temeinice Camera poate acorda un nou termen.
Grupurile parlamentare indeplinesc un rol foarte important in activitatea celor doua camere, atat in ceea ce priveste constituirea organelor de lucru si de conducere, cat si in ceea ce priveste stabilirea pozitiei politice a parlamentarilor fata de proiectele de lege supuse dezbaterii.
Grupurile parlamentare, prin liderii sau prin reprezentantii lor, au urmatoarele atributii: fac propuneri pentru componenta Comisiei de validare a mandatelor de parlamentar; propun candidati pentru alegerea presedintilor camerelor si pentru alegerea membrilor Biroului permanent, in limita locurilor ce le revin, potrivit algoritmului; pot cere revocarea membrilor Biroului permanent sau a membrilor birourilor comisiilor permanente, propusi de grupul respectiv; participa la stabilirea ordinii de zi si pot cere modificarea ordinii de zi a sedintelor in plen ale Senatului; pot prezenta amendamente si pot cere continuarea, intreruperea sau incheierea dezbaterilor asupra unei probleme puse in discutia uneia dintre camere; pot solicita verificarea intrunirii cvorumului in cursul sedintelor in plen
Liderul grupului parlamentar poate participa, fara drept de vot, la sedintele Biroului permanent, poate propune modalitatea de vot si poate contesta rezultatul votului exprimat, poate cere pauza pentru consultari in grupul parlamentar al carui lider este sau, dupa caz, cu ceilalti lideri ai grupurilor parlamentare, poate propune, in numele grupului parlamentar, retrimiterea proiectului de lege la comisia sesizata in fond.
Birourile permanente ale Camerei Deputatilor si Senatului se intrunesc in sedinta comuna, la convocarea presedintilor acestora, pentru: adoptarea proiectului ordinii de zi a sedintelor comune ale Parlamentului; stabilirea datei si locului desfasurarii sedintelor comune; pregatirea si asigurarea desfasurarii in bune conditii a lucrarilor sedintelor comune.
Parlamentarii participa la lucrarile celor doua camere in cele doua sesiuni parlamentare anuale. Prima sesiune incepe in luna februarie si nu poate depasi sfarsitul lunii iunie. A doua sesiune incepe in luna septembrie si nu poate depasi sfarsitul lunii decembrie. Parlamentarii pot fi convocati si in sesiuni extraordinare, la cererea Presedintelui Romaniei, a Biroului permanent al fiecarei camere ori a cel putin o treime din numarul deputatilor sau al senatorilor.