
Ministrul Educaţiei Naţionale şi Cercetării Ştiinţifice, Adrian Curaj, împreună cu Secretarul de stat, Monica Anisie şi directorul Institutului de Ştiinţe ale Educaţiei, Ciprian Fartuşnic, au prezentat marţi, 5 aprilie, în cadrul unei conferinţe de presă, planul-cadru pentru învăţământul gimnazial, aplicabil începând cu anul şcolar 2017- 2018.
Ministrul Adrian Curaj a declarat că:
” Este probabil cel mai amplu proces de consultare din educaţie, a durat patru luni. Astăzi avem noul plan cadru pentru gimnaziu. Principalele puncte, ceva foarte aşteptat, creştem numărul de ore dedicat curriculumului la dispoziţia şcolii. Programa şcolară şi corespunzător manunalele şcolare vor acoperi 75 la sută din numărul de ore, astfel încât 25 la sută din timp să fie la dispoziţia profesorului pentru aprofundare recuperare, activităţi remediale. Acum manunalele ocupă sută la sută din timp”
Elevii pot opta, într-un an de studiu, pentru 1-3 cursuri opţionale (clasele V-VII) și 1-4 cursuri opţionale (clasa a VIII-a), din care un opţional integrat la nivelul mai multor arii curriculare este obligatoriu. Metodologia referitoare la regimul opţionalelor va clarifica aceste opţiuni.
** În cadrul disciplinei vor fi studiate: la clasa a V-a Gândire critică și drepturile copilului, la clasa a VI-a Educație interculturală, la clasa a VII-a Educație pentru cetățenie democratică și la clasa a VIII-a Educație economico-financiară.
*** Curriculumul la decizia şcolii (CDS) se constituie atât din opţionale ofertate la nivelul unităţii de învăţământ, cât şi din opţionale ofertate la nivel naţional. Programele şcolare promovate ca ofertă centrală reprezintă exemple de bune practici în dezvoltarea curriculumului la decizia şcolii, relevante pentru disciplina şi pentru aria curriculară de care aparţin, pentru o abordare integrată la nivelul mai multor arii curriculare, dar şi relevante socială. Exemple de opţionale promovate în prezent la nivel naţional:
– Educaţie pentru sănătate, clasele V-VI, VII-VIII
– „Creează-ţi mediul!”, clasele III-IV, V-VII
– Educaţie ecologică şi de protecţie a mediului clasele V-VII
– Lectura şi abilităţile de viaţă, clasele V-VI, VII-VIII
– Limba neoelenă şi civilizaţia Greciei antice (doi ani de studiu)
– Rădăcini latine în cultura şi civilizaţia românească (doi ani de studiu, clasele V-VI, VII-VIII)
– Mituri şi legende greco-romane, clasele V-VI
– Expresii şi proverbe latine, clasa a VII-a
– Cultură şi tradiţii aromâne, clasele V-VI, VII-VIII
– Matematică şi ştiinţe în societatea cunoaşterii (un an de studiu)
– Istorie orală: Istorie trăită – Istorie povestită
– Educaţie prin şah (doi ani de studiu)
– Limba şi literatura maghiară pentru elevii care frecventează clasele cu predare în limba română sau trăiesc în două culturi minoritare, clasele V-VIII CDS este rezultatul iniţiativei și creativităţii cadrelor didactice, este rezultatul unui proces real și transparent de consultare și negociere cu elevii și părinţii acestora, cu alţi actori la nivel comunitar
și valorifică oportunităţi și nevoi specifice contextului cultural, social şi economic local.
Pentru învăţământul în limbile minorităţilor naţionale și învăţământul integrat (învăţământ de arte și sportiv) vor fi elaborate planuri cadru specifice având ca reper varianta aprobată. Pentru învăţământul special grupuri de lucru desemnate vor elabora planuri cadru specifice, conform legislaţiei în vigoare.