
Prefectii, presedintii consiliilor judetene, primarii municipiilor resedinta de judet si o parte dintre parlamentarii judetelor Braila, Galati si Tulcea s-au intalnit astazi, la Galati, la cea de-a doua sesiune de dezbatere a proiectului comun „Cooperare pentru dezvoltare Braila-Galati-Tulcea”.
Oficialii au discutat despre proiectul de statut si proiectul unei legi speciale privind constituirea zonei metropolitane Galati-Braila, dar si despre statutul juridic al Asociatiei de Dezvoltare Intercomunitara Braila-Galati-Tulcea.
Potrivit primarului municipiului Galati, Marius Stan, prin promovarea celor doua forme de asociere si cooperare, Zona metropolitana Galati-Braila ar putea deveni centrul viitoarei regiuni, pentru ca reprezinta cea mai mare aglomerare urbana dupa Bucuresti.
Presedintele Consiliului Judetean Braila, Bunea Stancu, a definit principalele proiecte, pe care s-ar putea baza zona metropolitana. Astfel, drumul expres Galati-Braila, in valoare de aproximativ 17 milioane de euro, dar si constructia unui nou aeroport, in valoare de aproximativ 20 de milioane de euro, reprezinta pilonii de dezvoltare ai noii conurbatii. La acestea se adauga necesitatea podului peste Dunare, proiect in care va fi implicat si judetul Tulcea.
Bunea Stancu a precizat ca acest din urma proiect nu este promovat la nivel national, de aceea parlamentarii din cele trei judete ar trebui sa intervina la nivel legislativ pentru urgentarea constructiei podului in sistem de parteneriat public privat.
Ca element de noutate, zona metropolitana va beneficia si de facilitatile turistice oferite de Insula Mica a Brailei, ceea ce va spori atractivitatea pentru investitori si turisti.
In cadrul intalnirii a fost prezentat si un studiu efectuat de Universitatea de Arhitectura ‘Ion Mincu’ din Bucuresti. Documentul, intitulat ,,Studiu de fundamentare in vederea configurarii sistemului urban Galati-Braila si determinarii profilului teritorial si a proiectelor majore de dezvoltare’, defineste domeniile de cooperare teritoriala, accesarea de fonduri in perioada 2014-2020, strategii de dezvoltare comuna si mecanisme caracteristice relatiei metropola-regiune.
Concluzia studiului este ca Zona metropolitana Braila-Galati poate deveni primul sistem urban de acces la teritoriul european prin intermediul Dunarii. La inchiderea lucrarilor, Bunea Stancu, a solicitat sprijinul celor prezenti pentru reducerea taxelor de canal si de pilotaj de la Bara Sulina spre Dunarea fluviala.
Urmatoarea sesiune de dezbatere a proiectului comun „Cooperare pentru dezvoltare Braila-Galati-Tulcea” se va desfasura pe 15 aprilie la Tulcea.