“American Buffalo”, piesa dramaturgului american David Mamet, a avut de curând premiera pe scena sălii Studio a teatrului “Maria Filotti”. Merită să zăbovim asupra noii montări de la dramaticul brăilean din mai multe motive.
Mai întâi se cuvine să subliniem debutul regizoral la Brăila al lui Silviu Debu. După câțiva ani și câteva roluri mari ca actor al teatrului din Brăila, Silviu Debu ne arată o altă fațetă a personalității sale. El ne propune acum versiunea sa regizorală asupra unei piese americane celebre, “American Buffalo”.
Așa cum cred că au remarcat și alți spectatori, era ceva în jocul actorului Debu care anunța “vâna” de regizor. Poate atenția cu care își construia personajele, poate o anume profunzime a lor, dincolo de contextul pieselor în care juca… Cert este că, după un masterat în regie, Silviu Debu a luat bizonul (buffalo) de coarne și ne oferă un spectacol foarte bine articulat.
Și pentru că lucrează la Brăila, și pentru că își cunoaște bine colegii cu care a colaborat pe scena de aici, credem că Silviu Debu a avut o sarcină ușoară în stabilirea distribuției. El alege, cum nu se poate mai potrivit, trei actori îndrăgiți de publicul brăilean. Pe Liviu Pintileasa în rolul Donny, pe Emilian Oprea în rolul Teach și pe Adrian Ștefan în rolul Bobby. Fiecare dintre cei 3 actori face un rol memorabil. De altfel, în piesele cu puțini actori, este esențial, pentru reușita spectacolului, ca toți actorii să facă partituri consistente.
Scenografia Ioanei Pashca este la fel de inspirată. Deși sala Studio nu e foarte generoasă ca spațiu, scenografa folosește la maximum capacitatea scenei. Rezultă imaginea foarte credibilă a unui magazin second-hand încărcat cu foarte multe obiecte, pline de semnificații, printre care se petrece toată acțiunea piesei.
Și acum câteva considerații despre piesa propriu-zisă. Ea a fost analizată în diferite feluri de-a lungul vremii. A fost văzută fie ca o critică a sistemului capitalist, fie ca o satiră a mitului visului american, fie ca o simplă parodie a filmelor cu gangsteri, fie ca o frescă complexă a societății americane a anilor ’70. În ceea ce ne privește, am așeza piesa dramaturgului american sub semnul ratării. Fiecare personaj al piesei este, în felul lui, un ratat, dar ce anume ratează și de ce puteți vedea doar în spectacolul regizat de Silviu Debu.
Una peste alta, o piesă care nu trebuie ratată de niciun iubitor de teatru din Brăila.
Articol de Dan Rotaru