
Pentru că salariații de la “Braicar” nu au ajuns la un consens cu reprezentanții conducerii, au luat decizia de a pune piciorul în prag. “Așa nu se poate. Vor să muncim, dar nu se gândesc că salariile sunt prea mici pentru a ne întreține familiile. Ne-au tot amăgit că vor aplica creșteri salariale, dar a fost o minciună. Nu mai putem munci în asemenea stres, gândindu-ne cum să facem pentru a ne întreține familia”, este declarația unuia dintre șoferii de la societatea de transport în comun care a decis să se alăture colegilor la greva de avertisment, care va avea loc joi, 31 iulie 2014, în intervalul ora 5.00 – 7.00. În cazul în care situația va continua, sindicaliștii vor trece la măsuri și mai drastice: greva generală.
Inevitabilul s-a produs: angajații de la “Braicar” intră în grevă de avertisment joi, între orele 5.00 și 7.00. Având în vedere acest lucru, brăilenii care călătoresc cu autobuzele societății de transport în comun trebuie să opteze pentru maxi-taxi, în cazul în care în acest interval orar trebuie să ajungă la serviciu sau în altă parte cu diferite scopuri.
Decizia a fost luată în urma eșuării discuției avute cu reprezentanții conducerii “Braicar” și inspectorii de la Inspecția Muncii, în cadrul întâlnirii dezbătându-se acordarea sporului de lucru în zilele de sâmbătă și duminică.
Unul dintre șoferii care a decis să se alăture colegilor la greva de avertisment, care va avea loc joi, 31 iulie 2014, în intervalul ora 5.00 – 7.00, a spus:
Așa nu se poate. Vor să muncim, dar nu se gândesc că salariile sunt prea mici pentru a ne întreține familia. Ne-au tot amăgit că vor aplica creșteri salariale, dar a fost o minciună. Nu mai putem munci în asemenea stres, gândindu-ne cum să facem pentru a ne întreține familia.
Așa cum se știe, de aproximativ o lună de zile angajații de la Braicar își strigă nemulțumirile legate de salariile prea mici pe care le au. Aceștia sunt porniți să nu renunțe la obținerea revendicărilor, anunțând că în curând vor intra în grevă generală. Ce ar însemna pentru Brăila o grevă generală?! Cu toții știm că dacă se va recurge la o astfel de măsură, orașul va fi paralizat, mai bine zis traficul. În sensul că oamenii care circulă frecvent cu mijloacele de transport în comun vor fi nevoiți să plece mai devreme de acasă pentru a ajunge la serviciu, optând fie pentru un taxi, un maxi-taxi sau mersul pe jos, că – de! – acesta “face piciorul frumos”. Pe lângă majorarea salarială, angajații cer să se reface organigrama societății.
Reamintim că joi, 17 iulie 2014, primarul Brăilei, Aurel Simionescu, a făcut o serie de remarci vizavi de situația de la SC “Braicar” SA, societate care asigură transportul public de persoane, în speță greva cu care amenință salariații companiei locale. Aurel Simionescu a declarat că încă de luna trecută a purtat o serie de discuții cu sindicaliștii, apoi și cu reprezentanții conducerii societății Braicar:
Discuțiile sunt pe două niveluri: pe salarizare și organigrama societății. Referitor la salarizare, eu le-am spus că ar trebui să se vorbească despre venituri și nu de salarii. Pentru că la salariul pe care îl au, în funcție de ce lucrează fiecare, există unele sporuri care duc la 75 – 80% creșteri ale cheltuielilor cu personalul. Trebuie să nu scăpăm din vizor faptul că situația comercială de la “Braicar” nu stă pe roze. Nu se înregistrează profit. Trebuie făcute investiții pentru a se dezvolta. Dacă vom da toți banii pe salarii, atunci dezvoltarea nu va exista.
Referitor la anumite declarații legate de achiziționarea de autobuze pentru reînnoirea parcului auto la “Braicar”, edilul-șef nu s-a mai abținut și a spus că societatea nu cumpără autobuze pe banii din profit ai societății, ci din cei alocați de Consiliul Local Municipal:
“Braicar” a primit bani de la Primăria municipiului, de la Consiliul Local Municipal, și cumpara. Achizițiile nu se fac din profitul societății, ci din bani pe care noi i-am dat. La fel s-a întâmplat și data trecută, când la Brăila au sosit cele 9 autobuze. Nicidecum dintr-o activitate comercială desfășurată normal, din care rezultă profit. Noi trebuie să ne gândim la locurile de muncă, la beneficiile pe care trebuie să le aducem prin serviciul public respectiv.
În afara revendicărilor de creșteri salariale, angajații de la Braicar și-au manifestat nemulțumirea vizavi de întocmirea unei noi organigrame a societății. Referitor la acest aspect, edilul Simionescu a spus că sunt persoane care vor să ocupe funcții de conducere, existând divergențe de ordin personal. De asemenea, Simionescu a reamintit că a existat o perioadă foarte dificilă pentru “Braicar”, existând posibilitatea de a-și încheia activitatea. Însă acest lucru nu s-a întâmplat, pentru că Primăria și Consiliul Local Municipal au sărit în într-ajutorarea societății:
Nu trebuie să uităm că “Braicar”-ul a avut problem mari și nimeni de la ei nu a mers cu mine la București pentru a-și rezolva problemele. M-am dus numai eu cu Ilie Decă și Mihaela Marcu de la Finanțe și am stat la ușile ANAF ca să intrăm și să găsim soluții salvatoare. “Braicar”-ul încă mai are de achitat niște datorii la Finanțe de ani buni, pentru că li s-a aprobat plăți eșalonate și trebuie să avem grijă să își păstreze locurile de muncă, dar și de felul cum se răspunde la cerințele cetățenilor. În caz contrar, ne vom trezi că vom avea un operator regional, cum s-a întâmplat la apă, cum se va întâmpla la salubrizare și atunci poate veni oricine. Deci “Braicar”-ul trebuie să fie în situația, din punct de vedere financiar, de a avea bonitatea necesară pentru a participa eventual, cândva, la o astfel de activitate.