Persoanele cu dizabilități încadrate în gradul grav de handicap beneficiază de indemnizație lunară, conform prevederilor art. 42 alin. (4) din Legea nr. 448/2006 privind protecția si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, al cărui cuantum este în sumă de 2.079 lei. În evidența Direcției de Asistență Socială figurează un număr de 2.942 persoane cu handicap grav, adulți și copii, conform unui comunicat transmis de Primăria Brăila. Beneficiarii acestor drepturi s-au trezit însă începând cu 15 noiembrie că nu și-au primit banii integral.
Primăria a transmis o serie de adrese către diverse instituții, în data de 14 noiembrie, cu o zi înaintea datei la care trebuia făcută plata, în care spune că Direcția de Asistență Socială Brăila este în imposibilitatea de a achita indemnizațiile pentru persoanele cu handicap grav aferente lunii octombrie 2023, respectiv pentru luna noiembrie 2023, care se achită pe 15 decembrie 2023, întrucât suma alocată din sume defalcate din TVA cu această destinație este insuficientă. În adresa transmisă către AJFP Brăila, Primăria Brăila spune că suma de care ar mai avea nevoie este de 9.500.000 lei. În această adresă transmit că numărul beneficiarilor care nu-și vor primi drepturile integral este de 2591 persoane.
Plata indemnizațiilor lunare și a salariilor asistenților personali se asigură, conform prevederilor art. 40 alin. (1) din Legea nr. 448/2006, astfel: 90% din bugetul de stat (de la guvern), și 10% din bugetul local (de la primarie).
”Plata aferentă lunii octombrie s-a făcut integral iar în data de 15 noiembrie 2023 s-a efectuat o plata parțială din cuantumul indemnizației aferente lunii noiembrie (în sumă de 816 lei), urmând ca ulterior rectificării bugetare pe care o va face Guvernul și repartizării fondurilor necesare din bugetul de stat către Primăria Brăila, să fie efectuată diferența de plată până la cuantumul integral.
Conform legii 448/ 2006 privind protecția și promovarea drepturilor persoanelor cu dizabilități art 40, alin 1 Autoritățile administrației publice au obligația să prevadă în bugetul local sumele necesare din care se suportă salarizarea (persoanelor cu dizabilități), precum și celelalte drepturi cuvenite asistentului personal potrivit legii, SUMELE SE ASIGURA IN PROPORȚIE DE CEL MULT 90% DIN BUGETUL DE STAT, DIN SUME DEFALCATE DIN TAXA PE VALOAREA ADAUGATĂ, ÎN BAZA NUMARULUI DE BENEFICIARI COMUNICAT DE UNITĂȚILE ADMINISTRATIV – TERITORIALE” precizează Primăria Brăila, într-un comunicat de presă.
Primăria Municipiului Brăila spune că a transmis în data de 14 noiembrie 2023 adrese către Prefectura Brăila și Administrația Județeană a Finanțelor Publice Brăila prin care solicită suplimentarea sumelor de la bugetul de stat pentru persoanele cu dizabilități întrucât suma defalcată din T.V.A. asigurată de guvern este incompletă (insuficientă).
Prefectura a transmis tot în data de 14 noiembrie 2023 solicitarea către Secretariatul General al Guvernului care a raspuns în data de 16 noiembrie că a transmis adrese spre soluționare, în vederea acordării sumelor de către Ministerul Finanțelor și Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Administrației, fapt ce dovedește că plata acestor sume se face de la Guvern și nu de la primărie.
Primăria Brăila nu spune însă de ce abia în 14 noiembrie, cu o zi înaintea efectuării acestor plăți s-a trezit că nu are acești bani și abia atunci a trimis adrese către ministere și către AJFP Brăila sau Prefectura Brăila. Și nici măcar în ultimul ceas nu s-au gândit să anunțe și beneficiarii acestor drepturi că nu vor primi banii integral și care este motivul pentru care se întâmplă acest lucru.



