
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila a derulat, în săptămâna 09-13 mai 2016, ample activităţi de menţinere a ordinii şi siguranţei publice în zona unităţilor de învăţământ, în baza planului de acţiune iniţiat de Poliţia Română şi derulat la nivel naţional.
Principala preocupare a oamenilor legii a fost aceea de a se asigura că mesajul privind asigurarea unui climat optim derulării procesului de învăţământ ajunge până la cei mai rebeli dintre elevii brăileni, că frecventarea şcolii şi respectarea regulamentului şcolar sunt înţelese şi aplicate de toţi cei care urmează o unitate de învăţământ.
Poliţiştii brăileni au abordat în mod diferit întâlnirile avute cu elevii în această săptămână, informaţiile transmise fiind adaptate nivelului de înţelegere specific fiecărei categorii de vârstă şi riscurilor la care minorii sunt expuşi din cauza particularităţilor psihocomportamentale specifice.
Elevii care au discutat cu poliţiştii au înţeles că prin manifestări de violenţă fizică, verbală sau psihică îndreptate asupra colegilor sau profesorilor nu vor obţine respectul şi admiraţia celorlalţi, ci,dimpotrivă, riscă sancţiuni care le-ar putea afecta viitorul.
În sesiunile de informare desfăşurate în această perioadă, poliţiştii i-au antrenat pe copii în identificarea formelor de manifestare a violenţei în şcoli, le-au explicat în ce categorie de încălcări ale legii se încadrează acestea şi le-au exemplificat urmările asupra victimei şi agresorului. Astfel, elevii au învăţat „lecţia hârtiei mototolite”, din care au putut înţelege că urmele pe care un comportament violent le lasă în sufletul unei persoane sunt la fel de greu de şters precum cutele unei bucăţi de hârtie mototolite.
De asemenea, poliţiştii au insistat asupra importanţei rezolvării pe cale amiabilă a eventualelor conflicte apărute în şcoli sau în vecinătatea acestora şi i-au sfătuit pe elevi să nu încerce să îşi rezolve singuri problemele, ci să ceară sprijinul unui adult, fie el părinte, profesor, psiholog sau poliţist.
În discuţiile purtate cu elevii, s-a accentuat faptul că, printre factorii favorizanţi ai comportamentului violent al minorilor se află influenţa anturajului, consumul de alcool sau droguri ilegale, precum şi dependenţa de internet, şi le-au recomandat să nu se alăture unor grupuri cu preocupări care contravin legilor, să nu se lase atraşi către consumul de substanţe psihoactive şi să se implice în activităţi sportive sau cultural-artistice, ca alternativă la utilizarea excesivă a calculatorului.