Silviu Mares 2 august 2014
Note de drum din Vrancea si Maramures, expozitie de Emilia Dumitrescu
Note de drum din Vrancea si Maramures, expozitie de Emilia Dumitrescu
Note de drum din Vrancea si Maramures, expozitie de Emilia Dumitrescu

Expoziţia Emilia Dumitrescu „Note de drum din Vrancea şi Maramureş” este deschisă în perioada iulie – august 2014, la Muzeul Brăilei – Galeria „Gheorghe Naum” (Piaţa Traian nr. 3, intrarea prin str. Galaţi).

Recunoscută drept unul dintre cei mai semnificativi artişti români din a doua jumătate a secolului al XX-lea, Emilia Dumitrescu a fost, prin educaţie şi structură, personajul unei epoci mai vechi şi mai contemplative. Nu de puţine ori, arta ei circumscrie o zonă de interes şi un tip de sensibilitate proprii sfârşitului de secol XIX. Atenţia pentru efectul optic particular, ca şi preocuparea pentru surprinderea „culorii locale”, a irepetabilului întrupat într-un peisaj sau într-un tip de umanitate, rămân esenţiale pentru modul ei de a concepe imaginea.

Alina-Ruxandra Mircea, muzeograf – Secţia Artă a Muzeului Brăilei:

Expoziţia „Note de drum din Vrancea şi Maramureş”, deschisă de curând pentru a marca 93 de ani de la naşterea artistei, este, şi ea, deosebit de ilustrativă pentru aceste preocupări. Cele 31 de lucrări prezente în expoziţie au fost realizate în decursul deceniului al VII-lea, într-o varietate de tehnici (desen, pictură, xilogravură, linogravură, acvaforte). Structurată tematic, expoziţia oferă o bună ocazie de a observa drumul de la notaţia sumară, înregistrată ad hoc în tuş, cărbune sau creion, la compoziţia pe deplin elaborată, adusă aproape de stilistica ilustraţiei de carte sau, în unele cazuri, de cea a panoului decorativ monumental.

Claritatea cu care se pot discerne etapele de lucru (identificarea, privilegierea şi re-compunerea motivelor-cheie) conferă expoziţiei „Note de drum…” ceva din aerul unui laborator şi o face cum nu se poate mai instructivă pentru toţi cei interesaţi de „metabolismul” creaţiei artistice.

 

Comentarii