Cultura

“Leonce si Lena ”, la cea de a XXI- a editie a Festivalului International de Teatru “Atelier”

“Leonce si Lena ”, la cea de a XXI- a editie a Festivalului International de Teatru “Atelier”
“Leonce si Lena ”, la cea de a XXI- a editie a Festivalului International de Teatru “Atelier”
“Leonce si Lena ”, la cea de a XXI- a editie a Festivalului International de Teatru “Atelier”

Teatrul “Maria Filotti” Brăila participă cu spectacolul “Leonce şi Lena”, regizat de Vlad Cristache, în data de 2 iunie, la Sfântu Gheorghe, unde are loc cea de a XXI- a ediţie a Festivalului Internaţional de Teatru “Atelier”, manifestare teatrală neconvenţională cu caracter exploratoriu, care îşi propune să realizeze, prin intermediul spectacolelor invitate, o radiografie a stării şi dinamicii regiei, dramaturgiei, scenografiei, coregrafiei, muzicii de scenă şi artei actorului în secolul XXI.
Dramaturgul german din secolul XIX, Georg Buchner, apropiat romantismului, atrage şi astăzi regizorii prin piesele sale. “Leonce şi Lena” este aparent o poveste simplă ce pare un basm, despre doi tineri, Leonce de Popo, fiu de rege, şi Lena de Pipi, încărcată însă de cugetări filosofice, poezie, dar şi ironie cu ecou pentru zilele noastre. Tânărul regizor Vlad Christache, în compania scenografului Vladimir Turturică şi a unor actori deosebiţi, reuşeşte un spectacol fermecător, cu fină ironie la adresa prezentului, folosind inspirat imaginea fantasticului solicitată de poveste. Nu este un spectacol cu costume fastuoase ca la curtea regilor din basme, are însă un decor ce devine personaj surpriză, admirabil compus de scenograf. Costumele sunt moderne, în sprijinul satirei îndreptate spre tipologia personajelor. Vladimir Turturică este scenograful ce tratează decorul ca personaj activ în spectacol, cu intervenţii prin amănunte semnificative de sprijin substanţial al conceptului regizoral.

Pentru că acţiunea se învârte în jurul moştenitorului tronului, Leonce de Popo, care nu acceptă căsătoria dictată de tată cu Lena, necunoscută lui, scena este dominată de un maldăr de flori roşii ce are în mijloc un sugestiv tron. Florile cad discret dintr-un copac lateral ce pare că se usucă. În unele scene, copacul se va ridica cu tronul atârnat de crengi, iar pe scenă pot apărea diverse obiecte spre a puncta satiric acţiunea.

Imagine de ansamblu

Scenograful şi regizorul propun a te afla în contact cu o lume fantastică în care orice se poate întâmpla, unde apar poliţiştii regelui pe motocicletă, consilierii săi în frac ce aduc un imens telefon ca fiul să comunice cu tatăl, Valerio, un om liber aduce un butoi şi poartă la brâu cana utilă desfătării din licoarea butoiului, Valerio se aşează şi alături de spectatori, regele nervos vine în chiloţi cu o puşcă în mâini, guvernanta Lenei e gravidă, etc, toate scenele surprind şi sporesc umorul prin imagini. Excelent este decorul lui Vladimir Turturică, inspirat folosit de regizorul Vlad Christache.

Umorul, ironia provocate prin manipularea decorului sprijină şi interpretarea actorilor. Ionuţ Vişan descifrează cu pricepere personajul Leonce, tânărul revoltat pe stilul dictatorial al tatălui rege, ce fuge de la curte să scape de decizia de a se însura. Tânărul actor speculează şi naivitatea lui Leonce, ca şi pofta lui de cunoaştere a vieţii. Remarcabil susţine Ionuţ Vişan şi relaţiile lui Leonce cu cei din jur, în special cu Valerio. Un actor cu mare experienţă, talent de frunte al teatrului nostru, Constantin Cojocaru transformă, conform şi viziunii regizorale, pe Valerio într-un adevărat vârf de lance care în fiecare scenă, sporeşte satiric miezul situaţiilor. O impresie puternică lasă prin interpretarea sa, pofta de viaţă pe care o are omul liber Valerio, “filosofia” sa despre existenţă, dar în final, şi ideea de a folosi prietenia pentru a parveni. Admirabil comentează situaţiile actorul. Constantin Cojocaru deţine harul de a evidenţia întodeauna şi subtextul replicii. Puţin ştiu că acest actor este “pensionar”, dar “statutul” nu îl deranjează ca pe alţii, şi interpretează ireproşabil diverse roluri, fie în teatrele instituţionalizate, fie în cele independente.

În Lena, fata ce fuge şi ea de obligaţia căsătoriei cu Leonce, este încântătoare Corina Georgiana Borş. Actriţa are graţia adolescentei Lena, trăieşte uimirea întâmplării ce îi aduce sentimentul naiv al dragostei provocate de întâlnirea cu Leonce, prin interpretarea sa se susţine şi nota poetică a textului. Un rege îngâmfat şi ridicol, compune convingător, Valentin Terente. Atipică este guvernanta, subtil caricatural prezentată de Ramona Gîngă. Rosetta, un personaj cu tâlc în acţiune, fiind prima dragoste a lui Leonce, e tratat ireproşabil de Narcisa Novac. Distribuţia se completează prin personajele de plan secund de la curtea regelui, pioni ai satirei, ce revin actorilor Marcel Turcoianu, Adrian Ştefan, Dan Moldoveanu, Costică Burlacu, Ionel Spălatu, Mihai Ardeleanu, ei alcătuiesc o echipă devotată propunerii regizorale.

În acest spectacol atrage şi muzica live susţinută de Cornel Cristei cu rost de contrapunct abil plasat şi compus din motive muzicale bine alese. “Leonce şi Lena” este o reuşită a Teatrului “Maria Filotti” din Brăila. Regizorul Vlad Cristache propune o actualizare cu fineţe a ironiei existente în piesă cu referire la puterea dictatorială, la naivitatea tinereţii, într-un cadru fantastic, “viu”, sugestiv conceput de colegul său de generaţie, Vladimir Turturică. Iată că tinerii se pot impune şi în teatrele instituţionalizate, nu numai în cele independente, dacă şansa se iveşte.

 

 

Distribuie postarea
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •