
Incepand din anul scolar care va incepe in 16 septembrie, evaluarea elevilor din preuniversitar se va face pe doua niveluri: la clasa si la nivel national, a anuntat ministrul Educatiei, Remus Pricopie. Acesta a precizat ca accentul va fi pus la evaluarea la clasa pentru a avea o radiografie exacta a problemelor din sistemul de invatamant preuniversitar. Evaluarea pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a va permite si corectarea, din timp, a lacunelor elevilor, a sustinut ministrul.
Evaluarea de la final de an, pentru clasele a II-a, a IV-a si a VI-a, va permite si ajustarea politicilor publice pe care Ministerul Educatiei Nationale (MEN) intentioneaza sa le implementeze, pe termen scurt si lung.
Incepand cu anul scolar 2013-2014, evaluarile de la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a vor avea loc la nivel national, cu subiecte unice. La aceste evaluari nu vor fi trecute in catalog, decat „daca se doreste bonificarea elevului, adica elevul care a avut un rezultat foarte bun sa primeasca o nota maxima in catalog”.
Potrivit Legii Educatiei Nationale, elevii vor fi evaluati in fiecare an la finalul claselor a II-a, a IV-a si a VI-a. Elevii de clasa a II-a vor fi testati la scris-citit si matematica, elevii de clasa a IV-a – la limba romana/ limba materna – intelegerea textului scris si matematica, iar elevii de clasa a VI-a – la limba si comunicare, respectiv matematica si stiinte.
Rezultatele obtinute de elevi NU se trec in catalog, ci stau la baza realizarii de catre profesori a unor planuri individualizate de invatare si sunt aduse la cunostinta parintilor elevilor. Potrivit Legii Educatiei, rezultatele evaluarii fac parte din portofoliul educational al elevului.
Subiectele vor fi realizate de catre Ministerul Educatiei Nationale (MEN), prin Centrul National de Evaluare si Examinare, si vor fi aceleasi pentru toti participantii. Scopul este acela de a avea o analiza de ansamblu corecta asupra nivelului de pregatire a elevilor. In acest moment, simularile se desfasoara la o data stabilita de inspectoratele scolare, cu subiecte realizate de acestea sau chiar de catre cadrele didactice din unitatile de invatamant.
Ministerul va pune in dezbatere publica urmatoarele doua noutati: simularile vor avea loc atat la clasa a XII-a, in luna martie, cat si la clasa a XI-a, in luna mai. Practic, elevii care vor sustine examenul de bacalaureat in 2015 vor trece prin doua etape de simulari. In acest fel, se pot lua din timp masuri pentru corectarea deficientelor. In plus, elevii se vor obisnui cu rigorile examenului si se vor mobiliza ceva mai devreme.