
Comisia Europeana anunta lansarea noului comitet de dialog social in sectorul portuar la care participa autoritatile portuare, operatorii de terminale, docherii si alti lucratori portuari din ansamblul Uniunii. Un milion si jumatate de lucratori sunt angajati in porturile europene, iar acest numar se dubleaza daca ii socotim si pe cei angajati indirect in cele 22 de state membre maritime. Acest nou comitet va examina provocarile cu care se confrunta acest sector si va contribui la reusita sa pe termen lung.
Pe langa faptul ca porturile sunt motoare de dezvoltare economica si surse de prosperitate, o crestere a transportului de marfuri, a numarului de nave de croaziera si de feriboturi in porturile noastre este sinonima, de asemenea, cu mai multe locuri de munca si noi oportunitati.
Siim Kallas, vicepresedinte al Comisiei responsabil cu transporturile, a declarat in legatura cu acest subiect: [quote style=”1″]Porturile europene au un potential imens de a crea locuri de munca de calitate, de a atrage investitii si de a contribui la cresterea economica. Cadrul legal pe care l-am propus la 23 mai va simplifica procedurile, va facilita accesul la serviciile portuare si va atrage investitii, in paralel cu orientarile referitoare la reteaua transeuropeana de transport si mecanismul pentru conectarea Europei, actualmente in curs de aprobare in Parlamentul European si Consiliu. Cu toate acestea, lucratorii portuari trebuie, de asemenea, sa fie bine pregatiti iar mediul lor de lucru trebuie sa fie adaptat. Dialogul social va contribui la acest obiectiv[/quote]
László Andor, comisarul european pentru ocuparea fortei de munca, afaceri sociale si incluziune, a facut urmatoarea declaratie: [quote style=”1″]Trebuie sa consolidam rolul partenerilor sociali la toate nivelurile pentru a iesi din aceasta criza si pentru a mentine beneficiile modelului social european si ale coeziunii sociale. Discutiile in cadrul Comitetului pentru dialog social in sectorul portuar vor contribui la imbunatatirea vietii active a docherilor, de exemplu in ceea ce priveste sanatatea si siguranta la locul de munca si conditiile de munca. Implicarea partenerilor sociali in reformele administratiei publice este vitala, in special in contextul modernizarii infrastructurilor portuare si a reducerii cheltuielilor[/quote]
Noul Comitet organizeaza reuniunea inaugurala la Bruxelles in data de 20 iunie. Acestai ntruneste Organizatia europeana a porturilor maritime, Federatia europeana a operatorilor privati din terminalele portuare, Federatia Europeana a Lucratorilor din Transporturi si International Dockers Coordination Europe, reprezentand docheri si lucratori portuari din porturile europene.
Pe viitor se vrea modernizarea serviciilor portuare
Programul de lucru al Comitetului pentru urmatorii ani reflecta angajamentul partenerilor sociali de a aborda aceste provocari in comun, in domenii precum: formare si calificari; atractivitate pentru lucratorii tineri; sanatate si securitate; si promovarea ocuparii fortei de munca feminine.
La 23 mai 2013, Comisia a prezentat Parlamentului European si Consiliului o propunere legislativa de modernizare a serviciilor portuare si de atragere a investitiilor portuare in UE. In aceasta perioada economica dificila, porturile si sectorul logisticii maritime isi continua redresarea, facilitand schimburile comerciale pentru exporturile UE si contribuind la competitivitatea industriilor europene.
In urmatorii 15-20 de ani, porturile europene se vor confrunta cu o intensificare a traficului si trebuie sa se adapteze la noile generatii de nave care intra in serviciu, la comertul cu produse energetice (gaz si biomasa) si la noi complexitati logistice legate de operatiuni in terminale si crearea de legaturi intre porturile maritime si zonele interioare.
Aceasta crestere preconizata va crea multe noi locuri de munca, in special pentru tinerii lucratori. Cu toate acestea, evolutiile tehnologice creeaza noi cerinte in materie de formare. O crestere a cererii de formare tehnica va merge mana in mana cu un accent mai mare pe domeniul tehnologiilor IT aplicabile serviciilor de logistica si de manipulare a marfurilor in interiorul portului. In acelasi timp, aceste noi cerinte ar putea afecta conditiile de munca si ar putea genera noi riscuri si pericole pentru lucratori.