Nu mai urmăresc de foarte mult timp meciurile de fotbal. Nici la TV şi nici în direct, pe stadion. Ataşamentul orb faţă de un sport în general şi faţă de o echipă în special se poate lesne confunda cu o patimă. Patima pe care nu o scoţi însă din rădăcină, te urmăreşte, te bate pe uşor pe ceafă şi te roagă să mai priveşti din când în când peste umăr…
Aseară s-a jucat în Cupa României Steaua–Dinamo. Habar nu aveam de meci, dar m-a făcut atent un vecin. Ca să nu-l dezamăgesc, am întrebat într-o doară pe ce program se transmite. Şi imediat în gând mi-am zis: nu mă uit! Orice ar fi, nu! Şi am rezistat. Dar apoi, târziu în noapte, am hotărât să mă uit puţin peste umăr. Am deschis televizorul pe un post de sport să văd măcar cât a fost rezultatul înfruntării. Steliştii i-au tăvălit rău pe dinamovişti şi au câştigat cu un scor de polo: 5-2. M-am stăpânit şi m-am bucurat moderat, nu ca altădată, când orice izbândă stelistă se confunda cu un soi de Revelion. Am mai zăbovit puţin să văd declaraţiile la cald ale protagoniştilor meciului, fiind convins că o să mă întâlnesc din nou cu zicerile stupide şi pline de truisme ale jucătorilor, de genul: „Adversarii noştri au câştigat pentru că şi-au dorit mai mult victoria”, „balonul e rotund” etc. Jucătorilor le-a luat-o însă înainte domnişoara reporter care l-a întrebat senină pe un marcator de la Dinamo: „Cum calificaţi această înfrângere în faţa Stelei: o tragedie, o catastrofă sau o înfrângere dureroasă?” Băiatul (îi spun aşa pentru că e foarte tânăr, îl cheamă Valentin Lazăr şi are o frizură uşor punk) a zâmbit ştrengăreşte din colţul gurii şi a răspuns: Doamnă, PRIN UCRAINA MOR OAMENI ŞI NOI O SĂ FACEM O TRAGEDIE CĂ AM PIERDUT UN MECI!?? E adevărat, este o înfrângere, dar fotbalul e un joc şi atât!
Acum puteţi să-mi săriţi în cap toţi steliştii, tânărul Valentin Lazăr de la Dinamo a rostiti ieri cea mai inteligentă şi folositoare frază a zilei. E simplu, un meci nu are cum să se transforme într-o tragedie a lui Eschil. Şi da, fotbalul e doar un joc, pe care, de mult timp, oamenii care nu au în cap nimic în afară de bani l-au transformat în marketing şi într-o luptă de gladiatori.