
Curtea de Justitie a Uniunii Europene s-a pronuntat asupra taxei de poluare Adoptata in timpul Guvernului Boc pentru a proteja productia nationala de autoturisme, taxa de poluare sau Taxa Borbely a fost contestata imediat ca fiind ”noneuropeana”.
Taxa a dat de munca miilor de avocati si de judecatori, in fiecare judet statul fiind dat in judecata de marea majoritate a celor care isi aduceau masini SH din toate tarile europei. In data de 3 februarie 2013, Curtea europeana de la Luxembourg a stabilit urmatoarele: „Articolul 110 TFUE (n.r. Tratatul UE) trebuie interpretat in sensul ca se opune unui regim de impozitare precum cel instituit, apoi circumcis de reglementareea nationala in discutie in litigiile principale, prin care un stat membru aplica autovehiculelor o taxa de poluare care este astfel stabilita incat descurajeaza punerea in circulatie, in acest stat membru, a unor vehicule de ocazie cumparate din alte state membre, fara insa a descuraja cumpararea unor vehicule de ocazie avand aceeasi vechime si aceeasi uzura de pe piata nationala”.
Practic, edictul vrea sa spuna ca acea taxa care suprataxa cumpararea masinilor second hand din alta tara de pe teritoriul UE incalca prevederile europene, pe cand timbrul de mediu nu poate fi contestat, deoarece se aplica inclusiv masinilor la mana a doua cumparate din Romania.
Pe scurt, daca taxam numai masinile din strainatate e rau, daca ni le taxam si pe alea noastre, e foarte bine.
Probabil ca cei care au platit taxa Borbely isi vor putea recupera banii in instanta.
Cei care au platit si vor mai plati timbrul de mediu, asta e!
Sa mai spunem ca taxa Borbely a functionat doua luni si sub guvernarea Ponta fiind inlocuita, in martie 2013, cu „timbrul de mediu” initiat de ministrul Rovana Plumb. La Luxemburg se judeca un proces si impotriva „timbrului de mediu”, caz inca nesolutionat.