Brăilenii și-au arătat în mai multe rânduri nemulțumirea față de tariful mare al taxei de salubritate. În municipiu se plătește 17 lei/persoană/lună, iar operatorii economici sunt taxați cu 189 lei pentru fiecare metru cub de deșeuri preluate de operatorul unic.
”Brăilenii nu sunt mulțumiți nici de activitatea de salubritate a operatorului unic. În municipiu sunt încă puține containere de preluare a gunoiului reciclabil, brăilenii alergând prin tot orașul să ducă gunoiul, de spălat străzile cum s-a lăudat operatorul unic, nici pomeneală și programul pe zile de ridicare a deșeurilor dă mari rateuri” spune consilierul județean PNL; Alexandru Bucălău.
Guvernul României, prin Ordonanţa de Urgenţă nr. 30/2023, publicată în Monitorul Oficial pe 26 aprilie 2023, vine să facă ordine în regimul deșeurilor, precum și al Legii salubrizării.
”Pe scurt, autorităţile administraţiei publice locale/Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, după caz, care au aprobat includerea în tarifele activităţilor de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale a cheltuielilor cu contribuţia pentru economia circulară şi/sau, după caz, includerea unor cheltuieli aferente altor activităţi de salubrizare au obligaţia ca, în termen de maximum 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanţe de Urgenţă, să recalculeze şi să aprobe noile tarife aferente fiecărei activităţi de salubrizare în parte, prin luarea în considerare numai a cheltuielilor aferente activităţii respective, fără includerea cheltuielilor cu contribuţia pentru economia circulară şi a cheltuielilor cu alte activităţi desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipal.
Asta înseamnă că, până acum, toate cheltuilelile economiei circulare, care înseamnă sortare şi reciclare deșeuri, erau prinse pe nota de plată destul de mare a cetățeanului și nu a operatorului de salubritate, cum corectează prezenta Ordonanță de Urgență.
Așa cum este menționat în Regulamentul și Hotărârea Consiliului Local Municipial Brăila, calculul care a stat la baza instituirii taxei de salubrizare a ținut cont de tarifele operatorilor de colectare și transport, sortare și tratare mecano biologic, transfer și depozitare.
Ca atare, primăriile/asociațiile de dezvoltare intracomunitară au la dispoziție 45 de zile să refacă tarifele, pornind de la o altă bază de calcul, în care nu mai sunt incluse cheltuilelile economiei circulare.
Categoric, în urma recalculării , prețul va fi favoarea cetățeanului, iar factura de plată pentru taxa pe gunoi va fi mai mică decât percepută în prezent.
Operatorii trebuie să facă dovada că, în prețul gunoiului, nu se include contribuția economiei circulare și nici alte cheltuilei cu activitățile de salubrizare” a declarat Alexandru Bucălău.
Acesta a transmis și conținutul Ordonanţei de Urgenţă nr. 30/2023:
“Ordonanţa de urgenţă nr. 30/2023 privind modificarea art. V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, precum şi a Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006. Articolul V din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 133/2022 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, precum şi a Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 958 din 30 septembrie 2022, se modifică şi va avea următorul cuprins:
(1) Autorităţile administraţiei publice locale/Asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, după caz, care au aprobat includerea în tarifele activităţilor de salubrizare desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale a cheltuielilor cu contribuţia pentru economia circulară şi/sau, după caz, includerea unor cheltuieli aferente altor activităţi de salubrizare au obligaţia ca, în termen de maximum 45 de zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, să recalculeze şi să aprobe noile tarife aferente fiecărei activităţi de salubrizare în parte, prin luarea în considerare numai a cheltuielilor aferente activităţii respective, fără includerea cheltuielilor cu contribuţia pentru economia circulară şi a cheltuielilor cu alte activităţi desfăşurate de operatori pe fluxul deşeurilor municipale, în vederea conformării cu prevederile art. I pct. 1 şi art. II pct. 30, referitor la prevederile art. 286 alin. (2).
(2) Până la data de 31 decembrie 2023, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţilor/subdiviziunilor administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară, pe baza mandatului special primit de la unităţile/subdiviziunile administrativ-teritoriale membre, au obligaţia ca pentru activităţile de sortare, tratare şi/sau depozitare, prin eliminare, a deşeurilor municipale prestate de operatori numai pe baza autorizaţiei de mediu să atribuie contractele de delegare a gestiunii activităţii/activităţilor respective, în vederea conformării cu prevederile art. II pct. 16 şi pct. 33, referitor la prevederile art. 144 şi art. 321.
3) Până la data de 31 decembrie 2023, autorităţile administraţiei publice locale ale unităţii/subdiviziunii administrativ-teritoriale sau, după caz, asociaţiile de dezvoltare intercomunitară au obligaţia, în aplicarea dispoziţiilor art. 17 alin. (5) lit. g) şi l) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021 privind regimul deşeurilor, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023, să aprobe modificarea hotărârii de dare în administrare sau, după caz, încheierea unui act adiţional la contractele de delegare existente, în vederea includerii tuturor indicatorilor de performanţă aferenţi activităţilor prestate de operator pe fluxul deşeurilor municipale, inclusiv pentru includerea penalităţilor suportate de către operator în caz de neîndeplinire a acestora, stabilite la nivelul cheltuielilor cu contribuţia pentru economia circulară şi al cheltuielilor cu depozitarea deşeurilor pentru cantităţile de deşeuri municipale care depăşesc cantităţile destinate a fi depozitate corespunzătoare indicatorilor de performanţă.
4) În situaţia în care unitatea/subdiviziunea administrativ-teritorială nu adoptă, individual sau în asociere, în termenul prevăzut la alin. (1), măsurile administrative necesare includerii în actele de atribuire a indicatorilor de performanţă aferenţi activităţii/activităţilor prestate de operator, inclusiv a penalităţilor în caz de neîndeplinire a acestora, Garda Naţională de Mediu aplică sancţiunile prevăzute la art. 62 alin. (1) lit. d) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 92/2021, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 17/2023”.