
Comisia Europeana a anuntat o finantare noua de 600 de milioane de euro pentru decongestionarea spatiului aerian al Europei. Comisia doreste sa previna o criza de capacitate, deoarece se preconizeaza o crestere cu 50 % a numarului de zboruri in urmatorii 10-20 de ani. Obiectivul este de a dezvolta noua tehnologie necesara pentru a realiza Cerul unic european — proiectul ambitios menit sa reformeze spatiul aerian al Europei, dubland capacitatea acestuia si reducand la jumatate costurile de management al traficului aerian.
Comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas, a declarat: [quote style=”1″]Spatiul aerian si aeroporturile Europei risca sa ajunga la saturare. Daca lasam lucrurile asa cum sunt, ne vom confrunta cu o congestionare puternica si cu haos in spatiul nostru aerian. La sol, aeroporturile vor fi atat de aglomerate incat 2 milioane de zboruri nu vor mai putea sa decoleze sau sa aterizeze. Cresterea gradului de congestionare aduce cu sine un risc pentru siguranta crescut, precum si intarzieri si costuri economice reale. Aceasta finantare pentru cercetare este vitala si reprezinta calea de acces spre tehnologia necesara pentru un spatiu aerian european mai curat, mai eficient si adecvat secolului XXI[/quote]
Ineficienta spatiului aerian fragmentat al Europei genereaza in fiecare an costuri suplimentare de aproape 5 miliarde EUR pentru companiile aeriene si clientii acestora. La un zbor pe distanta medie se adauga 42 km, astfel incat aeronava consuma mai mult combustibil, genereaza mai multe emisii, plateste mai mult sub forma de taxe de utilizator costisitoare si are intarzieri mai mari. Statele Unite controleaza, cu costuri aproape in jumatatite, un spatiu aerian de aceleasi dimensiuni, dar cu un trafic mai intens.
Aceasta cercetare este esentiala pentru realizarea Cerului unic european, proiectul emblematic care vizeaza crearea unui spatiu aerian european unic — tripland capacitatea si reducand la jumatate costurile de management al traficului aerian. Proiectul va continua sa fie gestionat de intreprinderea comuna pentru Programul de cercetare privind managementul traficului aerian in cerul unic european — al carei mandat va fi prelungit pentru o perioada suplimentara de 8 ani, pana in 2024.
La proiect participa peste 2 500 de experti acoperind intreaga gama de expertiza in ceea ce priveste managementul traficului aerian (ATM). Activitatea lor in ceea ce priveste cercetarea legata de un ATM coordonat va continua, la fel ca activitatile de dezvoltare si de validare, inclusiv demonstratiile pe scara larga.
Extinderea intreprinderii comune SESAR arata angajamentul ferm al Comisiei privind proiectul Cerului unic european (a se vedea IP 13/523) si recunoaste importanta rezultatelor care au fost obtinute pana in prezent de intreprinderea comuna SESAR.
Intreprinderea comuna SESAR va continua sa fie cofinantata de Eurocontrol si de industria aviatica. Cota UE de finantare pentru extindere, care se ridica la o suma maxima de 600 de milioane de euro, va proveni din programul Orizont 2020, ca parte a noului cadru financiar multianual al UE. Aceasta suma face parte dintr-un buget total estimat de 1,6 miliarde EUR, care acopera noul program de lucru al intreprinderii comune SESAR extinse. Cu titlu indicativ, acest buget va sprijini cercetarea ATM de explorare (6 %), cercetarea aplicata (47 %), dezvoltarea preindustriala (28 %) si proiectele demonstrative pe scara larga (9 %).