
A.J.F.P. Brăila – Inspecţie Fiscală, structură componentă în cadrul D.G.R.F.P. Galaţi, acţionează în direcţia identificării formelor de manifestare a evaziunii şi fraudei fiscale, în scopul reducerii acestora, aspect care se reflectă pozitiv prin înregistrarea de plusuri de venituri la bugetul general consolidat.
Activitatea structurii cu atribuţii de inspecţie fiscală se desfăşoară în baza programelor de activitate, transmise de A.N.A.F. – D.G.C.I.F. Bucureşti, conform O.P.A.N.A.F. nr.2225/2007 privind aprobarea programelor anuale, trimestriale şi lunare pentru organizarea şi desfăşurarea activităţii de inspecţie fiscală.
La selectarea contribuabililor a căror activitate a constituit obiectul acţiunilor de inspecţie şi, implicit, fundamentarea programelor de activitate lunare pentru structura cu atribuţii de inspecţie fiscală, s-au avut în vedere, pe de o parte, obiectivele cuprinse în programele transmise de către Agenţia Naţională de Administrare Fiscală, precum şi tematicile, circularele şi ordinele comunicate de către direcţiile şi compartimentele specializate din cadrul ANAF, iar pe de altă parte, factorii şi domeniile cu risc ridicat de evaziune fiscală, în care contribuabilii îşi desfăşoară activitatea, identificate pe raza judeţului Brăila.
Selectarea contribuabililor pentru inspecţie fiscală, conform dispoziţiilor transmise de către A.N.A.F. – D.G.C.I.F., se realizează prin utilizarea şi analiza unor criterii de risc fiscal standardizate şi cuantificabile.
Realizarea atribuţiilor specifice activităţii de inspecţie fiscală s-a concretizat prin includerea în programele proprii de activitate lunare, aprobate de către conducerea A.N.A.F., a următoarelor categorii de acţiuni:
- identificarea şi selectarea în inspecţie fiscală, cu prioritate, a contribuabililor ce desfăşoară activitate în domenii cu risc ridicat de evaziune fiscală, cum ar fi : construcţii, comerţ cu cereale, deşeuri reciclabile, transporturi, material lemnos, agricultură şi tranzacţii imobiliare realizate de persoane fizice (nou domeniu de risc identificat pentru administraţia fiscală);
- efectuarea de controale inopinate la contribuabilii din aria de competenţă a A.J.F.P. Brăila, în vederea stabilirii gradului de risc fiscal şi cuantificării riscurilor fiscale cum ar fi : neconcordanţe privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul României (formular cod 394), neconcordanţe privind livrările/achiziţiile/prestările de servicii intracomunitare( formular cod 390), TVA nesolicitat la rambursare, tranzacţii cu contribuabili inactivi, înregistrarea de pierdere fiscală în ultimii 3 ani consecutiv, neconcordanţe între cifra de afaceri din bilanţ și baza impozabilă înscrisă în deconturile de TVA ;
- efectuarea de inspecţii fiscale şi instituirea de măsuri asiguratorii în cazul agenţilor economici, la care există pericolul înstrăinării, sustragerii, ascunderii sau risipirii bunurilor proprietate a debitorului, motiv care ar conduce la îngreunarea procedurii de colectare a creanţelor fiscale;
- acţiuni de verificare la operatori economici, în baza informaţiilor furnizate de către Compartimentul de Informaţii Fiscale din cadrul A.J.F.P. Brăila – Inspecţie Fiscală , cu privire la cei care realizează tranzacţii intracomunitare şi nu respectă prevederile legale referitoare la înregistrare, declarare si raportare (transmiterea/primirea de formulare SCAC de către Serviciul de Informatii Fiscale în relaţie cu state membre U.E.), precum şi la cei pentru care există neconcordanţe (informaţii transmise sau solicitate de la acelaşi compartiment, prin aplicaţia VIES) referitoare la livrările/achiziţiile intracomunitare realizate de operatori cu sediul social declarat în aria noastră de competenţă (formular cod 390), respectiv, referitoare la declaraţia informativă privind livrările/prestările şi achiziţiile efectuate pe teritoriul României (formular cod 394) ;
- efectuarea de controale complexe pe baza unor circulare, adrese şi tematici elaborate de direcţiile şi compartimentele specializate ale Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală.
Rezultatele înregistrate urmare acţiunilor de inspecţie fiscală întreprinse, per total activitate de inspecţie fiscală în perioada 01.01 – 31.10.2016, au fost după cum urmează :
– mii lei –
Nr.
Crt |
Denumire indicator |
Perioada
01.01- 31.10.2016 |
1 | Număr de acţiuni efectuate (inspecţii fiscale generale, parţiale, controale inopinate şi încrucişate), total, | 632 |
2 | Sume atrase suplimentar (impozite, taxe, contribuţii, accesorii) | 116.521,31 |
3 | Amenzi contravenţionale
număr valoare |
178 356,53 |
4 | Măsuri asiguratorii instituite
– număr – valoare – pondere măsuri asiguratorii în total sume stabilite suplimentar (%) |
24 |
49.444,25 | ||
42,43 | ||
5 | Sesizări transmise organelor de cercetare
penală – număr – valoare prejudiciu |
10 |
47.070,07 | ||
6 | Diminuare pierderi fiscale | 13.091,24 |
– în perioada 01.01. – 31.10.2016, au fost efectuate un număr de 218 controale inopinate având drept obiectiv identificarea şi cuantificarea riscurilor fiscale;
– urmare controalelor inopinate menţionate anterior, în perioada supusă analizei, au fost finalizate un număr de 54 inspecţii fiscale ce au avut ca şi criteriu de selecţie “analiză de risc”, sumele stabilite suplimentar fiind în cuantum de 86.229,49 mii lei;
-in perioada ianuarie – octombrie 2016 au fost soluţionate 5 solicitări de tip SCAC transmisă de statele membre UE în vederea clarificării neconcordanţelor privind livrările/achiziţiile intracomunitare;
– conform celor cuprinse în programul de guvernare, referitor la reducerea fraudei in domeniul TVA, corespunzător inspectiilor fiscale realizate, TVA stabilită suplimentar, în perioada analizată, a fost în cuantum de 47.736,61 mii lei, din care suma de 2.424,17 mii lei reprezintă TVA respinsă la rambursare, urmare soluţionării unui număr de 204 deconturi de TVA, cu opţiune de rambursare;
– în legătură cu constatările efectuate cu ocazia inspecţiilor fiscale finalizate în perioada 01.01 – 31.10.2016 şi care ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, structura cu atribuţii de inspecţie fiscală din cadrul A.J.F.P Brăila, a întocmit un număr de 10 sesizări penale pentru un prejudiciu total de 47.070,07 mii lei, ce au fost înaintate Parchetului de pe lângă Tribunalul Brăila şi, respectiv Tribunalul Bucureşti , în vederea continuării cercetărilor.
Faţă de cele prezentate şi ţinând cont de faptul că, Inspecţie Fiscală nu poate realiza alte acţiuni decât cele înscrise în programele de activitate aprobate de A.N.A.F., conform O.P.A.N.A.F. nr. 2225/2007, se va acţiona permanent pentru identificarea mecanismelor specifice de manifestare a evaziunii şi fraudei fiscale, cât şi a prevenirii acesteia, atât prin aplicarea prevederilor legale specifice, cât şi prin activitatea de formare profesională continuă şi popularizarea rezultatelor deosebite înregistrate.
Totodată, în baza reglementărilor privind evaziunea fiscală şi procedura fiscală, precum şi a protocoalelor de colaborare încheiate la nivelul ministerelor, Activitatea de Inspecţie Fiscală va acţiona, în combaterea evaziunii fiscale, împreună cu celelalte instituţii abilitate, cum ar fi Poliţia şi Parchetul.