
În prezent, România beneficiază de 646 kilometri de autostradă, iar guvernanţii afirmă că, până în 2018, la aniversarea de 100 de ani a Marii Uniri, lungimea reţelei ar urma să se dubleze, urmând a fi extinsă până în 2023. Conform statisticilor Eurostat, ţara noastră se află printre ţările codaşe în clasamentul statelor cu cele mai extinse reţele de autostrăzi, dominat de Spania şi de Germania, care au mai mult de 16.000, respectiv 12.000 de kilometri de astfel de drumuri.
În mare parte, cei 646 de kilometri din ţara noastră sunt realizaţi în ultimii zece ani. La începutul anului 2004 România abia dacă dispunea de 113 kilometri de autostradă, construiţi în perioada comunistă.
La această oră, potrivit datelor oficiale, doar 13 dintre cele 41 de judeţe – Călăraşi, Constanţa, Timiş, Cluj, Ilfov, Hunedoara, Argeş, Alba, Giurgiu, Sibiu, Dâmboviţa, Prahova şi Arad – sunt străbătute de autostrăzi, iar situaţia nu pare deloc promiţătoare în următorii ani. Chiar dacă planurile autorităţilor vor fi îndeplinite întocmai, judeţe ca Suceava, Botoşani, Bistriţa-Năsăud, Vaslui sau Caraş-Severin nu vor avea niciun kilometru de autostradă până la sfârşitul lui 2018, informează Mediafax într-o analiză.
Guvernanţii promit însă extinderea serioasă a reţelei de drumuri în cei cinci ani care urmează primului termen limită, astfel că, până în 2023, ţara ar urma să fie brăzdată de autostrăzi. Chiar şi în cazul în care planurile vor fi duse la bun sfârşit însă, tot vor exista judeţe prin care nu va trece nicio şosea de mare viteză, din cauza faptului că lucrările se vor concentra pe dezvoltarea coridoarelor care fac legătura cu Europa de Vest.
În cazul în care cel mai fericit scenariu se va îndeplini, la sfârşitul anului 2023 judeţele Vaslui, Botoşani şi Ialomiţa vor rămâne singurele care nu vor fi străbătute de niciun kilometru de autostradă, se mai arată în analiza Mediafax.