Regionalizarea propusa de catre Guvernul Ponta II nu se refera, daca am inteles bine, la desfiintarea judetelor actuale, regiunile devenind un fel de unitati administrative mai mari ca judetele. Deocamdata, nu le gasesc rostul, nici administrativ, nici politic, nici economic.
Aceste megajudete, mulate pe granitele actualelor Agentii Regionale de Dezvoltare, care, iarasi am inteles, cred, bine, nu se vor desfiinta, au un statut ambiguu, iluzoriu, inutil si chiar periculos.
In primul rand, Agentiile Regionale nu se pot desfiinta, deoarece ele sunt recunoscute la nivelul Uniunii Europene si au in derulare programe de tot felul, fiind o sursa sigura si credibila de aducere de euro in tara.
In al doilea rand, nici varianta PDL, care preconiza ca, la conducerea acestor apendici administrativi sa fie numiti guvernatori de la Centru, nici varianta USL, care, se pare, are alta optiune, nu reusesc sa aduca, in sustinerea regionalizarii, niciun argument economic de substanta, efectul previzibil, deocamdata, fiind numai o pierdere de vreme, de bani si de eforturi, din partea tuturor.
Daca efect benefic economic nu este, in afara de vrajeala aia cu fondurile europene, care, cica, ar fi mai bine gestionate, de parca opreste cineva o buna conlucrare intre actualele Agentii regionale, inseamna ca bazdacul acestei megaprostii administrative este dictat din alta parte, fapt care ar explica si similitudinea aproape perfecta dintre viziunile celor doua forte politice, de PDL si USL este vorba.
De ce ar vrea o entitate din afara Romaniei, oricare ar fi ea, sa ne ocupam de acest proiect neesential pentru viata noastra politica, economica si sociala? De ce, in loc sa gasim, noi si guvernantii, dar mai ales ei, cei pusi sa administreze bugetul tarii, calea care sa ne scoata din criza, ar trebui sa ne pierdem vremea cu impartiri si re-impartiri administrative, cu scandaluri privind, de exemplu, asa-zisul Tinut secuiesc?
Oricum, daca, dupa preconizata modificare a Constitutiei, aici intervenind, sper, si un referendum, majoritatea, daca nu toate cele ce vor fi incluse in legea fundamentala, se vor putea aplica doar peste trei-patru ani, intr-o legislatura viitoare, inseamna ca, in tot acest timp, noile structuri administrative nu vor avea, pentru moment, niciun efect!
Probabil, data fiind graba cu care Guvernul Ponta a preconizat aceasta impartire teritoriala a Romaniei, cu termen de finalitate sperata luna iunie a anului 2013, inca din ianuarie viitor vor incepe dezbaterile in Parlament, in partide, in sociatatea civila, in casa fiecarei familii, pentru ca fiecare vom si afectati.
Ce pot sa sper, in aceste zile de sfarsit de an 2012, este faptul ca, daca se va concluziona ca regionalizarea nu este nici oportuna, nici dorita de catre cetatenii patriei, guvernul va tine seama de acest lucru si nu o va impune, ca un dat imuabil.
Este de mentionat inca un fapt. Acela ca, oricum va fi, pentru Braila nu prea (mai) conteaza. Suntem, de multa vreme, la capatul de jos al atentiei guvernantilor, cati au fost pana acum, de toate culorile, am fost uitati de chiar parlamentarii nostri, trimsi cu sperante in forul legislativ al tarii. Interese de partid, interese de grup, interese personale, au facut ca acesti reprezentanti ai Brailei, poate cu o exceptie, doua, sa ne vanda, altora, separat si la gramada.