
Odata cu inceperea sezonului estival, Comisia Europeana ia masuri pentru a oferi turistilor o mai buna protectie prin modernizarea normelor UE privind pachetele de servicii pentru vacante. Pana in prezent, protectia oferita turistilor s-a intemeiat pe dispozitiile Directivei din 1990 privind pachetele de servicii pentru calatorii, vacante si circuite. Aceasta garanteaza o protectie cuprinzatoare a consumatorilor care rezerva pachete prestabilite de servicii pentru vacante, in cadrul carora sunt combinate mai multe servicii, cum ar fi zborul, cazarea la hotel sau inchirierea unei masini.
Aceasta protectie include dreptul de a primi toate informatiile necesare inainte de semnarea contractului, certitudinea ca exista o parte care isi asuma raspunderea pentru executarea tuturor serviciilor incluse in pachet si garantarea repatrierii in cazul falimentului unui operator de turism (a se vedea caseta 1 din anexa).
Reforma intervine pe fondul unei transformari fundamentale a pietei turismului: cetatenii sunt din ce in ce mai activi in a-si adapta vacantele astfel incat sa corespunda cat mai bine exigentelor lor specifice, in special preferand sa recurga la internet pentru a combina diferite formule turistice mai degraba decat sa aleaga dintr-un catalog un pachet prestabilit de servicii (a se vedea graficul 1 din anexa).
Normele in vigoare sunt dificil de aplicat in era internetului, in care consumatorii rezerva din ce in ce mai des online pachete personalizate (de la un singur operator sau de la mai multi operatori intre care exista legaturi comerciale), ceea ce conduce la o situatie in care cumparatorii nu stiu daca pot beneficia de protectie, iar comerciantii nu au o viziune clara asupra obligatiilor care le revin. Prin urmare, revizuirea actuala a dispozitiilor din 1990 vizeaza in principal adaptarea la era digitala a Directivei privind pachetele de servicii pentru calatorii. Aceasta inseamna ca alti 120 de milioane de consumatori care rezerva astfel de formule de calatorie personalizate vor fi, de asemenea, protejati de directiva respectiva.
In plus, reforma ofera consumatorilor o protectie sporita prin cresterea gradului de transparenta si prin consolidarea protectiei in cazul aparitiei unor probleme. Acest lucru va aduce, de asemenea, beneficii intreprinderilor, in masura in care Comisia elimina obligatiile caduce in materie de informare, cum ar fi necesitatea de a retipari cataloage, garantand totodata recunoasterea la nivel transfrontalier a sistemelor nationale de protectie in caz de insolvabilitate.
[quote style=”1″] In anii ’90, majoritatea europenilor isi alegeau dintr-un catalog un pachet prestabilit de servicii la preturi promotionale si isi faceau rezervarea respectiva la agentia de turism locala”, a declarat doamna Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei si comisarul european pentru justitie[/quote]
[quote style=”1″] De atunci, multumita legislatiei europene, milioane de persoane au putut sa se bucure de o vacanta fara griji. insa vremurile s-au schimbat si trebuie sa actualizam dispozitiile existente pentru a tine pasul cu evolutiile pietei. Normele UE privind pachetele de servicii turistice trebuie sa fie adaptate cerintelor erei digitale si sa raspunda asteptarilor consumatorilor. Astazi propunem o protectie sporita pentru milioanele de consumatori care rezerva formule turistice personalizate. UE intervine pentru a garanta siguranta si linistea turistilor in cazul aparitiei unei probleme[/quote]
[quote style=”1″] Turismul este o sursa importanta de crestere pentru economia noastra, cu aproximativ 1,8 milioane de intreprinderi care isi desfasoara in prezent activitatea in acest sector si circa 9,7 milioane de locuri de munca, dintre care o proportie semnificativa o reprezinta persoanele tinere, a declarat domnul Antonio Tajani, vicepresedinte al Comisiei si comisarul european pentru industrie si antreprenoriat[/quote]
[quote style=”1″] Daca turistii se simt in siguranta atunci cand cumpara si utilizeaza servicii turistice sub forma de pachete – de exemplu, atunci cand cumpara un bilet de avion si fac rezervari pentru inchirierea unei masini sau cazarea la hotel prin intermediul unui singur furnizor – acest sector va cunoaste o evolutie si mai puternica si mai rapida. Promovarea tuturor pachetelor turistice achizitionate atat on-line, cat si in agentii de turism, garantand totodata calatorilor un set echilibrat de drepturi[/quote]
Pe langa extinderea protectiei existente asupra pachetelor de servicii turistice personalizate, reforma introduce si alte avantaje pentru consumatori si pentru intreprinderi.
Pentru cumparatorii de pachete traditionale si personalizate, propunerea prevede:
[list style=”check”]
- controale mai stricte in ceea ce priveste vanzarea la suprapret (fixand un plafon de 10 % pentru majorarile de preturi) si obligatia de a transfera reducerile de preturi in circumstante echivalente;
- consolidarea drepturilor de anulare: consumatorii vor beneficia de o mai mare flexibilitate, avand posibilitatea de a rezilia contractul inainte de plecare si de a plati organizatorului o compensatie rezonabila. De asemenea, ei vor putea anula gratuit contractul inainte de plecare in caz de dezastre naturale, tulburari civile sau situatii grave similare la destinatie care le-ar putea afecta concediul, de exemplu, atunci cand ambasadele nu recomanda calatoriile catre o anumita destinatie;
- o mai buna informare privind responsabilitatea: consumatorii vor trebui sa fie informati, intr-un limbaj simplu si inteligibil, ca organizatorul este responsabil de executarea corecta a tuturor serviciilor incluse in pachet — in timp ce, in prezent, divergenta dintre normele nationale in ceea ce priveste identificarea partii responsabile (organizatorul, comerciantul cu amanuntul sau ambii) determina aparitia unei situatii in care organizatorii si comerciantii cu amanuntul recomanda consumatorului sa se adreseze celeilalte parti, fara ca vreuna dintre acestea sa isi asume responsabilitatea;
- consolidarea drepturilor la compensatii: in cazul in care un serviciu turistic nu a fost prestat asa cum ar fi trebuit, consumatorii pot solicita, pe langa reducerile de pret, o compensatie pentru daunele morale suferite, in special in cazul unui concediu ratat;
- un singur punct de contact in cazul aparitiei unor probleme: consumatorii vor putea adresa plangeri sau cereri de compensatii direct comerciantului cu amanuntul (agentia de turism) de la care au achizitionat pachetul de vacanta. [/list]
Pentru cumparatorii altor formule de calatorie personalizate, propunerea prevede urmatoarele
[list style=”check”]
- dreptul de a-si recupera baniisi de a fi repatriati, daca este nevoie, in cazul in care vanzatorul, transportatorul sau orice alt prestatorde servicii da falimentin timp ce acestia se afla in concediu;
- informatii mai precisecu privire la partea responsabila de executarea fiecarui serviciu in parte [/list]
Pentru intreprinderi, propunerea va permite reducerea birocratiei si a costurilor de conformare prin:
[list style=”check”]
- crearea unor conditii de concurenta echitabile intre diferitii operatori;
- eliminarea obligatiilor caduce privind retiparirea cataloagelor, ceea ce va permite astfel operatorilor si agentiilor de turism sa economiseasca 390 de milioane EUR pe an, conform estimarilor;
- excluderea din domeniul de aplicare a directivei a calatoriilor de afaceri organizate, ceea ce ar trebui sa genereze economii de pana la 76 de milioane EUR pe an;
- introducerea, la nivelul UE, a unor norme in materie de informare, raspundere si recunoastere reciproca a sistemelor nationale de protectie in caz de insolvabilitate, facilitand astfel schimburile comerciale transfrontaliere. [/list]