
Conform celui mai recent sondaj la nivelul UE privind modul in care europenii folosesc internetul, criteriul principal al utilizatorilor de internet se contureaza a fi viteza de acces la internet. Aproape jumatate (45 %) din gospodariile europene si-ar moderniza abonamentul de internet sau ar schimba furnizorul pentru a avea o viteza in banda larga mai mare, criteriu care ajunge din urma pretul in cursa celor mai importanti factori in alegerea serviciilor de internet.
Neelie Kroes, vicepresedinta a Comisiei Europene, a declarat: [quote style=”1″] Consumatorii vor din ce in ce mai mult ca internetul sa fi suficient de rapid, de exemplu pentru a urmari materiale video. Pentru cei care desfasoara o afacere la domiciliu, viteza este, de asemenea, o chestiune de competitivitate. In prezent, consumatorii sunt atenti atat la viteza, cat si la pret atunci cand isi aleg furnizorul[/quote]
De asemenea, sondajul a relevat ca peste jumatate (54%) din gospodarii isi limiteaza apelurile de telefonie mobila, nationale si internationale, din motive legate de costuri. Dna Kroes a declarat: [quote style=”1″] Suntem in era telefoanelor inteligente, in care serviciile mobile de inalta calitate sunt o parte esentiala a vietii de zi cu zi. Nu este acceptabil ca jumatate din populatie sa isi limiteze apelurile telefonice din cauza costurilor si este inacceptabil ca lipsa unei piete unice conectate sa incurajeze aceste limitari[/quote]
Cu toate acestea, sondajul din 2013 a relevat o scadere de 11 % (de la 60 % la 49 %) a numarului de persoane preocupate de costul apelurilor in alte retele decat propriile lor retele nationale. Acest lucru arata clar ca eforturile Comisiei de a reduce tarifele de terminare a apelurilor mobile au un efect pozitiv pentru consumatori.
Viteza conexiunii conteaza din cein ce mai mult
Concurenta dintre furnizori a reusit sa ofere preturi accesibile, dar va fi nevoie de o atentie sporita pentru a se raspunde cerintelor consumatorilor pentru viteze mai mari. Aproximativ 40 % dintre respondenti au afirmat ca este greu sa acceseze unele continuturi si aplicatii online din cauza vitezei sau a capacitatii de descarcare insuficiente.
Calitatea serviciilor
20 % dintre respondenti au declarat ca uneori este dificil sa acceseze continut online sau ca aplicatiile de pe telefoanele mobile se blocheaza (in crestere cu 4 puncte procentuale fata de decembrie 2011). Aceasta situatie este mai des intalnita atunci cand respondentii incearca sa urmareasca materiale video (42 %), sa asculte muzica (22 %), sa descarce continut video gratuit (22 %), sa urmareasca evenimente transmise in direct (20 %) sau sa joace jocuri online (19 %). Un motiv de ingrijorare il reprezinta si calitatea sunetului. Numai 38 % dintre respondenti au afirmat ca telefoanele lor mobile au o calitate a sunetului foarte buna, comparativ cu 49 % pentru telefoanele fixe si 25 % pentru apelurile efectuate prin intermediul internetului.
Un internet deschis si neutralitatea retelei
Blocarea materialelor video este cel mai deranjant aspect legat de neutralitatea retelei/drepturile de autor. 34 % dintre adulti utilizeaza serviciile de apelare bazate pe tehnologia de voce prin internet (VoIP) (in crestere fata de 27 %in 2012).
Tendintele in materie de achizitii
44 % dintre gospodarii au cel putin un abonament de internet mobil (in crestere fata de 30 %in 2012). 45 % dintre gospodarii cumpara un pachet de servicii de comunicatii (de exemplu, o combinatie de servicii de televiziune, telefonie, internet in banda larga, mobile) de la acelasi furnizor (45 %in anul anterior). 40 % (dintre cele 45 % de gospodarii care cumpara un pachet de servicii) iau in calcul schimbarea furnizorului de servicii, dar 29 % sunt de parere ca nu este usor sa compare conditiile pachetelor.