Comedia „Leonce şi Lena”, jucată duminica trecută pe scena Teatrului „Maria Filotti”, este o piesă cu mare priză în rândul publicului brăilean. Regizată de Vlad Cristache, matusalemica piesă a lui Georg Büchner, considerat a fi un precursor definitoriu al expresionismului german, conţine toate şabloanele pieselor romantice de succes ale secolului XIX – feeria de basm, eroi hipersensibili, spaţii şi timpuri nedefinite, înnodarea întru halucinaţie idilică a realităţii cu fantezia etc. -, camuflând însă o ţintă socială cu un pas apăsat în zona revoltei anti-burgheze a discursului expresionist, care acţionează ofensiv în spaţiul culturii pe o de-metaforizare satirică a claselor sociale “elitiste”.
Piesa lui Büchner este mai mult produsul unei circumstanţe comerciale, decât a unei frământări artistice: scriitorul german a candidat cu ea la un concurs cu un premiu substanţial, fapt care l-a determinat să îşi calculeze foarte atent ponderea de clişee estetice şi aerul de “neseriozitate” existenţială al piesei, mizând strict pe calitatea satirei.
Povestea? “Lirism. Basm. Poezie. Filosofie. Metafizica vieţii şi transfigurarea Iubirii. Plutire. Binele învinge Răul. Puritatea anulează Obtuzitatea. Firescul escaladează în detrimentul Mecanicului. Rafinament şi esenţializare scenografică, cu inserţii de suprarealism. Avangardă şi <<pedală>> muzicală într-un <<continuum>> al contrapunctului muzical. Interpretae măiastră la <<pianul din loja oficială>>… Actorie de mare performanţă, unitate stilistică în joc şi tip de energie. Empatie subliminală. Decupaj regizoral între esenţializare, actualizare, invenţie şi poezie. Unde îl mai găsim pe Büchner? Peste tot, în text, context şi subtext. În situaţie, emoţie, sugestie şi infinita Poezie a Iubirii. Mesajul? Optimis: fără dragoste şi visare nu se poate supravieţui” – descrie piesa “Leonce şi Lena” directorul Teatrului “Maria Filotti”, Lucian Sabados.
Decorul scenic? Superb! Scenografia semnată de Vladimir Turturică trimite imaginaţia într-o atmosferă situată la graniţa dintre o casă de păpuşi şi o sugestie de neo-romantism minimalist – pe alocuri – pe linia voluptăţii vizuale din “The Kook, The Thief, His Wife and Her Lover”, celebrul film al marelui regizor britanic Peter Greenaway.
Calitatea piesei? Dacă lăsăm deoparte orice rigoare de virilitate artistică, “Leonce şi Lena” este o comedie bună. De fapt, în secolul XXI, despre o piesă atât de veche (1836) şi atât de dependentă cultural de cadrul istoric în care a fost creată, e greu să faci prea multe analize valorice, căci mai degrabă ea cere să fie privită cu o anumită toleranţă istoriografică pe linie teoretică a mişcării expresioniste, decât cu un ochi critic pătrunzător. Indubitabil, merită să fie văzută!
Distribuţia: Ionuţ Vişan, Corina Borş, Constantin Cojocaru, Ramona Ginga, Valentin Terente, Narcisa Novac, Marcel Turcoianu, Adrian Ştefan, Dan Moldoveanu, Costică Burlacu, Ionel Spălatu, Mihail Ardeleanu.