
Inspectoratul de Poliţie Judeţean Brăila înregistrează noi cazuri de înşelăciune prin metodele „accidentul”, „premiul”, „ajutoare” şi altele.
Concluziile poliţiştilor brăileni sunt îngrijorătoare în ceea ce priveşte vulnerabilitatea populaţiei la cea mai mediatizată dintre infracţiunile comise de infractori. Metoda „accidentul” face din nou victime, în special în rândul persoanelor vârstnice. Acestea, impresionate fiind de calitatea interlocutorului, „avocat”, „poliţist”, „consul”, „ambasador”, „medic” sau „director de firmă de telefonie”, cad imediat în plasa infractorilor şi oferă sume importante de bani, celui care, cu o poveste bine ticluită, sună la telefon.
Sumele pe care suspecţii le-au cerut în aceste cazuri recente au fost de la 10.000 lei până la 50.000 de dolari.
Poliţiştii reamintesc brăilenilor cum acţionează infractorii:
Metoda „ACCIDENTUL”
- escrocii sună pe telefonul fix, se recomandă a fi rude apropiate (fiu, ginere, nepot) şi vă anunţă că au fost implicaţi într-un accident de circulaţie grav, soldat cu victime;
- spun că au nevoie urgentă de bani pentru plata serviciilor medicale, a unui avocat, pentru despăgubirea victimelor sau chiar pentru a-i da unui poliţist sau procuror care i-ar putea scăpa de răspundere;
- uneori, în loc de bani, cer să le transmiteţi coduri de reîncărcare a cartelelor telefonice;
- trimit o persoană „de încredere” căreia să îi înmânaţi banii sau vă cer să-i transmiteţi prin poştă sau sisteme de transfer rapid – Money Gram, Western Union;
- vă cer să păstraţi secretul cu privire la convorbirea telefonică şi să distrugeţi documentele care dovedesc trimiterea banilor sau a codurilor pentru cartele.
Metoda „REPREZENTANT FIRMĂ SAU INSTITUŢIE” – escrocii se prezintă la uşa victimelor şi, folosind legitimaţii contrafăcute, se recomandă a fi reprezentanţi ai unor societăţi comerciale, companii de utilităţi sau organizaţii neguvernamentale şi solicită diferite sume de bani pentru efectuarea de verificări, reparaţii sau lucrări de întreţinere, pentru ca victimele să poată intra în posesia unor aşa-zise premii pe care le-ar fi câştigat la concursuri sau tombole sau pentru ajutorarea unor persoane aflate în suferinţă. Pentru sumele primite, infractorii eliberează victimelor chitanţe contrafăcute.
Metoda “ÎMPRIETENIREA”
- victimele sunt abordate pe stradă de persoane care li se adresează pe nume, ca şi cum le-ar cunoaşte, şi le spun că au dreptul la diferite sume de bani drept subvenţie pentru terenuri deţinute în mediul rural, drept ajutoare din partea Uniunii Europene sau ca diferenţă în urma recalculării pensiilor;
- escrocii le explică apoi victimelor că, pentru a beneficia de respectivele sume, va trebui să plătească anumite taxe sau contravaloarea impozitului;
- ulterior, le însoţesc la domiciliu sau la bancă, pentru a lua banii necesari şi se oferă să le ajute cu plata respectivelor taxe, moment în care se fac nevăzuţi cu banii persoanelor înşelate.
Metoda „AVOCATUL”
- vestea implicării unei rude apropiate într-un accident rutier grav este transmisă de un aşa-zis avocat, care cere bani pentru despăgubirea victimelor sau a familiilor acestora, ori pentru a „aranja” o scăpare de pedeapsă a rudei care a produs accidentul.
Metoda „PREMIUL”– infractorii sună sau trimit un mesaj pe telefonul mobil şi vă spun că aţi câştigat un premiu, dar că, pentru a intra în posesia acestuia, trebuie să trimiteţi coduri de reîncărcare la un anumit număr de telefon sau bani la o anumită adresă.
Metoda „COLETUL” – sub pretextul că este trimis de administratorul blocului sau de vecini, infractorul se prezintă la domiciliul persoanei vătămate cu un colet şi îi cere o anumită sumă de bani pentru a-i preda respectivul pachet.
În cazul în care sunteţi sunaţi pe telefonul fix sau mobil, oamenii legii vă atrag atenţia asupra modului în care trebuie să reacţionaţi:
- Stăpâniţi-vă emoţiile! Indiferent de veste sau de cine este la capătul celălalt al firului, nu intraţi în panică!
- Nu vă lăsaţi impresionaţi de calitatea sau profesia – medic, poliţist, avocat, consul – celui care sună! Dacă într-adevăr s-a produs o nenorocire cu cineva din familia dumneavoastră nu o puteţi rezolva prin telefon!
- Amintiţi-vă că persoanele oficiale, cele care reprezintă instituţii publice, nu vă vor suna niciodată să rezolve cazul prin telefon, contra unei sume de bani, ci DOAR vă vor invita la sediul instituţiei să vă explice situaţia pentru care aţi fost sunat!
De asemenea, aveţi în vedere şi următoarele recomandări:
- Nu spuneţi interlocutorului numele dumeavoastră, adresa dvs. sau a rudelor! Dacă este cine pretinde că este (fiu/fiică sau poliţist, medic) ar trebui să le ştie deja şi să nu vă determine să le spuneţi!
- Nu trimiteţi bani, bijuterii sau alte bunuri de valoare unor persoane care vă sună, spun că vă sunt rude şi că au fost implicate în accidente de circulaţie grave!
- Pentru informaţii referitoare la accidente rutiere cu victime, sunaţi la poliţie sau la spital!
- Nu daţi curs solicitărilor de sprijin financiar pentru cazuri sociale (copii bolnavi) şi nu acceptaţi ajutoare de la necunoscuţi! În spatele unor intenţii aparent nobile se ascund escrocii!
- Atenţie! Cel care vă sună vă va cere să nu mai daţi niciun telefon până nu intră în posesia banilor. Poliţiştii vă avertizează că trebuie să procedaţi contrar indicaţiilor auzite la telefon de la presupusul fiu, medic sau avocat. Sunaţi, cât mai repede, persoanele apropiate!
- Anunţaţi poliţia, apelând gratuit 112, în cazul în care sunteţi victima unei astfel de înşelăciuni sau cineva a încercat să vă înşele!