
Deputatul brăilean Dorin Petrea a participat, miercuri, 2 septembrie 2015, în calitate de membru al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură, la elaborarea raportului privind ancheta asupra activității Companiei Naționale Administrația Porturilor Maritime – S.A. Constanța. Potrivit deputatului UNPR, documentul oficial precizează că actuala echipă managerială a C.N.A.P.M. S.A. Constanța creează vulnerabilități în sistemul de securitate.
„Suntem cu toții de acord că vorbim despre un obiectiv de interes strategic național, Constanța fiind baza navală militară românească și NATO. În concluziile raportului întocmit de comisia de anchetă, se stipulează foarte clar că vorbim despre o situație în măsură să creeze breșe în securitatea națională. Cu toate acestea, Ministerul Transporturilor nu a adoptat nicio măsură până în prezent, motiv pentru care solicităm o analiză corectă și urgentă privind menținerea sau demiterea echipei actuale manageriale a C.N.A.P.M. S.A. Constanța”, a declarat Dorin Petrea.
Concluziile raportului relevă că s-a înregistrat o scădere drastică a lucrărilor de asigurare a adâncimilor pe șenalele de acces și în dreptul danelor de operare, astfel încât, în anul 2014, dragajul a dispărut. Totodată, se precizează că scăderea cheltuielilor cu întreținerea și repararea infrastructurii portuare, obligație de bază a C.N. A.P.M. S.A. Constanța, se datorează managementului defectuos.
[quote]În procesul de întocmire a raportului, am luat în calcul documentele existente și opinia tuturor actorilor implicați. În luna mai am avut audieri la sediul C.N. A.P.M. S.A. Constanța, acolo unde am discutat cu membrii conducerii companiei și totodată cu reprezentanții Organizației Patronale „Operatorul Portuar” Constanța. Am analizat și verificat contractele de închiriere și toate formele de colaborare pentru utilizare infrastructurii portuare, modul de calcul al tarifelor de închiriere și utilizare a infrastructurii și nu în ultimul rând, contractele de utilități și cheltuielile de mentenanță. Ce am descoperit? Că activitatea de contractare este discriminatorie, în sensul în care, se încheie contracte atât pe perioade de 5 ani, cât și pe perioade de 40 de ani, fapt care generează pierderi companiei, dar și o administrare deficitară a patrimoniului[/quote], a explicat deputatul UNPR.
Potrivit raportului, din documentele analizate s-a constatat că au fost încălcate prevederile ordonanței de urgență ce reglementează atribuirea contractelor de achiziție publică, a contractelor de concesiune de lucrări publice și a contractelor de concesiune de servicii, în fapt nerespectându-se procedurile de achiziții publice.
„Aceste fapte au fost constatate și de corpul de control al Ministerului Transporturilor în anul 2014, însă nici după descoperirea acestor nereguli nu au fost luate măsuri care să remedieze situația. În plus, lipsa unui contract-cadru de sub-concesiune a generat discrepanțe majore în ceea ce privește încheierea contractelor de închiriere și sub-concesiune, eroare care aparține în egală măsură ministerului de resort și C.N. A.P.M. S.A. Constanța și care a facilitat subdezvoltarea activității portuare”, a completat Dorin Petrea.
Raportul arată totodată că administrația C.N. A.P.M. S.A. Constanța nu a acordat suficientă importanță unei politici tarifare care să asigure realizarea obiectivelor pentru care a fost creată compania, respectiv întreținerea infrastructurii de transport la parametrii de utilizare, la capacitate și în siguranță.
„Grav este că aceste concluzii pot fi ușor transpuse și pentru situația celorlalte porturi și mă refer aici chiar la Brăila. Problemele de sub-concesiune trebuie rezolvate prin adoptarea unor criterii clare si transparente, în funcție și de dimensiunea investițiilor, iar administrațiile nu trebuie să mai fie obligate să înregistreze profit, acesta să fie eventual reinvestit în infrastructură. Sunt doar câteva dintre măsurile care pot aduce salvare și dezvoltare porturilor românești. Însă ca pentru acest lucru să se întâmple, avem nevoie de o asumare din partea ministrului responsabil”, a încheiat deputatul.
Raportul a fost elaborat de Comisia pentru transporturi și infrastructură, a cărei membru este și Dorin Petrea și a avut ca scop anchetarea activității Companiei Naționale „Administrația Porturilor Maritime”, S.A. Constanța.