Joi, 13 noiembrie, Guvernul României a adoptat o hotărâre privind actualizarea datelor de identificare şi a valorii de inventar ale unui imobil aflat în domeniul public al statului şi în administrarea Ministerului Justiției prin Administraţia Naţională a Penitenciarelor – Penitenciarul Brăila, precum şi trecerea acestuia din domeniul public al statului în domeniul privat al statului în vederea scoaterii din funcţiune şi demolării.
Trecerea în domeniul privat al statului a imobilului prevăzut se face pentru scoaterea din funcțiune în vederea demolării, a valorificării şi, după caz, a casării acestuia. Sumele obţinute din valorificare, după deducerea cheltuielilor aferente, se fac venit la bugetul de stat. După scoaterea din funcţiune şi demolarea imobilului în cauză, Penitenciarul Brăila îşi va actualiza în mod corespunzător datele din evidenţa cantitativ valorică.
Imobilul aflat în administrarea Ministerului Justiției prin Administrația Națională a Penitenciarelor – Penitenciarul Brăila, conform extrasului de carte funciară, este compus din bufet, garaj auto, spălătorie, arhivă, garderobă, cu o suprafață construită de 564 mp.
Conform notei de fundamentare de la Hotărârea de Guvern, imobilul în cauză a fost expertizat în anul 2021, conform raportului de expertiză tehnică întocmit de SC URBAN UPGRADE ARCHITECTURE AND ENGINEERING SRL, printr-un expert tehnic atestat de Ministerul Dezvoltării, Lucrărilor Publice și Locuințelor (Ciobotaru P. Dinu). Potrivit raportului de expertiză, construcțiile se încadrează în clasa de risc seismic Rs II ce cuprinde construcțiile care, sub efectul cutremurului, pot suferi degradări structurale majore, dar, la care, pierderea stabilității este puțin probabilă.
Clădirea prezenta la acel moment următoarele deficiențe:
- degradări grave la nivelul fundațiilor, pereților și planșeului;
- pereții din zidărie structurală prezintă multe fisuri ca urmare a tasărilor inegale ale acestora;
- sunt prezente fisuri la nivelul elementelor din beton armat din suprastructură (centuri, stâlpișori și placă);
- la exterior prezintă degradări ale zidăriei la nivelul terenului amenajat, desprinderea tencuielilor și desfacerea zidăriei;
- pe unele zone trotuarul de gardă este incomplet și deteriorat și lipsește etanșeitatea dintre trotuar și clădire;
- elementele structurale din lemn ale șarpantei prezintă fisuri, crăpături și zone afectate de dăunători naturali și infiltrații de apă. Se precizează că structura de rezistență a șarpantei a fost executată neconform, prezentând detalii de execuție defectuoase și elemente subdimensionate.
Având în vedere deficiențele constatate, expertul tehnic a recomandat demolarea imobilului, ținând cont de faptul că, din punct de vedere tehnico-economic, raportat la nivelul avansat de degradare a structurii, a amplorii lucrărilor necesare consolidării și a costurilor foarte mari pe care le implică acestea, lucrările de consolidare nu sunt fezabile.
Conform Notei de fundamentare a acestei hotărâri, valoarea de inventar a imobilelor a fost stabilită prin Raportul de evaluare proprietate imobiliară – clădiri administrative și terenuri, întocmit de către un evaluator imobiliar autorizat ANEVAR, în specialitățile EPI, EBM (Popescu Cristian).
Astfel, în conformitate cu prevederile art. 2 din Ordonanţa Guvernului nr. 112/2000 pentru reglementarea procesului de scoatere din funcțiune, casare şi valorificare a activelor corporale care alcătuiesc domeniul public al statului şi al unităţilor administrativ teritoriale, aprobată prin Legea nr. 246/2001, cu modificările și completările ulterioare, pentru scoaterea din funcțiune şi casare a construcției este necesar ca aceasta să fie trecută în domeniul privat al statului, potrivit prevederilor art. 361 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ cu modificările și completările ulterioare, care dispune ”trecerea unui bun din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia se face prin hotărâre a Guvernului, dacă prin lege nu se dispune altfel.
Imobilul în cauză are durata de funcționare îndeplinită, nu prezintă siguranță în exploatare, din cauza gravelor deformații structurale și de detaliu apărute ca urmare a uzurii produsă în timp asupra elementelor de construcții componente. În aceste condiții, pentru imobilul care se propune a fi trecut din domeniul public al statului în domeniul privat al acestuia, a încetat uzul sau interesul public național, se menționează în expunerea de motive.
Imobilul nu face obiectul vreunei cereri de reconstituire a dreptului de proprietate privată sau de restituire, depuse în temeiul actelor normative cu caracter special sau privind fondul funciar, respectiv cele care reglementează regimul juridic al imobilelor preluate abuziv de statul roman în perioada 6 martie 1945 – 22 decembrie 1989, nu sunt grevate de sarcini și nu fac obiectul vreunui litigiu.
