• Contact
duminică, 15, iunie 2025
No Result
View All Result
ProBraila
28 °c
Ro
29 ° S
29 ° D
  • Actualitate
  • Politica
  • Administratie
  • Sport
  • Cultura
  • Economie
  • Interviuri
  • Social
  • Actualitate
  • Politica
  • Administratie
  • Sport
  • Cultura
  • Economie
  • Interviuri
  • Social
No Result
View All Result
ProBraila
Home Economie

Care sunt noile norme metodologice de aplicare a Codului fiscal adoptate astăzi de Guvern și valabile de la 1 ianuarie 2024

29/12/2023
in Economie
Timp de citire:6 mins read
A A
0
Care sunt noile norme metodologice de aplicare a Codului fiscal adoptate astăzi de Guvern și valabile de la 1 ianuarie 2024
0
Distribuiri
242
Vizualizări
Share on FacebookShare on TwitterShare on Whatsapp

Guvernul României a adoptat în ultima ședință din anul 2023 o hotărâre privind modificarea şi completarea Normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1/2016.

Prin Hotărârea de Guvern adoptată în ședința de astăzi, se modifică și completează Normele metodologice de aplicare a Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, în principal, în vederea corelării cu prevederile Codului fiscal, în domeniul impozitului pe venit, TVA-ului și accizelor.

Principalele măsuri în domeniul impozitului pe venit:

ArticoleSimilare

Impozit specific pentru firmele care desfasoara activitati in domeniul turismului

Prelungirea termenului privind sprijinul financiar pentru producătorii de tomate

Informare din partea AJFP privind plata impozitului pe dividende

Ø Calitatea de contribuabil revine dobânditorului dezmembrămintelor, în situația în care acesta este contribuabil potrivit prevederilor titlului IV „Impozitul pe venit” din Codul fiscal, în cazul constituirii sau transmiterii dezmembrămintelor dreptului de proprietate cu titlu gratuit, în mod similar transferului dreptului de proprietate prin donație.

Ø Clarificarea termenului în raport cu care se stabilește data dobândirii, în vederea determinării perioadei de deținere a proprietăților imobiliare, precum și precizări referitoare la calculul termenului care se efectuează în condițiile dreptului comun.

Ø Clarificarea sintagmei „data dobândirii”, distingându-se mai multe situații.

Ø Completarea Normelor metodologice cu precizări referitoare la faptul că nu se datorează impozit la notarea posesiei de fapt în cartea funciară în cadrul procesului înregistrării sistematice sau sporadice, după caz, al intabulării ulterioare a dreptului de proprietate ca efect al notării posesiei de fapt, în condițiile art.13 și 41 din Legea cadastrului şi a publicității imobiliare nr.7/1996, republicată, cu modificările și completările ulterioare.

Ø Completarea prevederilor privind valoarea declarată de părți în actul prin care se transferă dreptul de proprietate sau dezmembrămintele sale. Astfel, e clarifică faptul că impozitul pe venit se calculează, în funcție de perioada de deținere a proprietății imobiliare și de valoarea declarată de părți, sau după caz, de valoarea stabilită prin studiul de piață, în situația în care valoarea declarată este inferioară valorii minime stabilite prin studiul de piață realizat de către camerele notarilor publici cu experți evaluatori autorizaţi în condiţiile legii.

Ø Completarea cu prevederi referitoare determinarea impozitului pe venit la valoarea declarată de părţi, dar nu mai puţin de 20% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, respectiv nu mai puţin de 80% din valoarea minimă stabilită prin studiul de piaţă realizat de către camerele notarilor publici cu experţi evaluatori autorizaţi în condiţiile legii, în cazul constituirii sau transmiterii dezmembrămintelor dreptului de proprietate, respectiv transmiterii nudei proprietăţi.

Ø Totodată se aduc clarificări privind stabilirea impozitului pe venitul din transferul unei/unor proprietăți imobiliare în anumite situații distincte.

Ø Se clarifică noțiunea de bază de calcul a impozitului pe venit, în cazul transferului unei proprietăţi imobiliare, pentru anumite situații particulare.

Principalele măsuri în domeniul TVA:

Ø Modificarea/completarea/abrogarea prevederilor din normele metodologice în vederea corelării acestora cu modificările aduse prin Legea nr. 296/2023 și prin OUG nr. 115/2023 cotelor de TVA aplicabile și condițiilor pentru aplicarea cotelor reduse pentru anumite operațiuni.

Ø Introducerea de dispoziții cu caracter special aplicabile persoanelor impozabile care solicită odată cu înregistrarea în Registrul Comerțului și înregistrarea în scopuri de TVA, în conformitate cu Ordinul comun al preşedintelui ANAF şi ministrului justiţiei nr. 2509/5672/C/2022, precum și de măsuri tranzitorii în cazul persoanelor impozabile care au depus cereri în acest sens în anul 2023 și care, într-un termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a modificărilor propuse, se prezintă sau nu la sediul organului fiscal competent pentru ridicarea certificatului de înregistrare în scopuri de TVA.

Ø Reglementarea posibilității organelor fiscale de a înregistra în scopuri de TVA persoana impozabilă pe perioada suspendării executării deciziei de anulare a înregistrării în scopuri de TVA, dispusă de instanțele de judecată.

Principalele măsuri în domeniul accizelor:

Ø În vederea conformării cu cele sesizate de către Comisia Europeană cu privire la unele neconcordanțe de natură tehnică referitoare la transpunerea în legislația națională a prevederilor Directivei (UE) 2020/262 de stabilire a regimului general al accizelor (reformare), se impune modificarea prevederilor de la pct. 37 alin. (2) din Normele metodologice, în sensul că nu se solicită nicio garanție pentru deplasările de produse energetice prin conducte fixe, precum și introducerea unui alineat nou, respectiv alin. (2^1) prin care se reglementează faptul că antrepozitarul autorizat nu este obligat să constituie garanție pentru produsele energetice care sunt deplasate din România pe teritoriul Uniunii Europene, exclusiv pe cale maritimă, în cazul în care celelalte state membre implicate sunt de acord.

Ø Introducerea unor clarificări pentru aplicarea art. 336 pct. 19 din Codul fiscal, în sensul că operațiunile de ambalare nu cuprind și activitățile de post ambalare a produselor accizabile, în vederea eliberării pentru consum. Activitățile de post ambalare reprezintă realizarea unei ambalări suplimentare a produselor accizabile care sunt deja ambalate individual.

Ø Reașezarea Normelor metodologice în vederea corelării cu modificările și completările aduse art. 439 din Codul fiscal prin Legea nr. 296/2023 privind unele măsuri fiscal-bugetare pentru asigurarea sustenabilităţii financiare a României pe termen lung.

Ø Definirea băuturilor nealcoolice în sensul art. 439 alin. (2) lit. d) și e) din Codul fiscal.

Ø Introducerea unor precizări privind produsele care nu intră sub incidența art.

439 alin. (2) lit. d) și e) din Codul fiscal, în sensul că nu se consideră băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat, băuturile pentru care consumatorul decide cantitatea de zahăr ce se adăugă în conținutul acestora, produsele care nu pot fi consumate ca atare ca băuturi, precum și băuturile preparate pe loc la care nu poate fi determinată cantitatea de zahăr la momentul vânzării.

Ø Clarificarea situațiilor în care nu este considerată producție și vânzare de băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat, respectiv servirea în cadrul serviciilor de restaurant și catering astfel cum sunt definite la pct. 18 de la Titlul VII – “Taxa pe valoarea adăugată” din Normele metodologice.

Ø Introducerea unor clarificări privind cantitatea de zahăr adăugat și nivelul total de zahăr, conținute în produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. d) și e) din Codul fiscal.

Ø Introducerea unor reglementări referitoare la produsele prevăzute la art. 439 alin. (2) lit. d) și e) din Codul fiscal, pentru care nivelul total de zahăr este exprimat în grame/unitate de măsură pentru masă, în sensul că operatorii economici prevăzuți la art. 444 din Codul fiscal, pentru calcularea accizelor, trebuie să realizeze transformarea din unitatea de măsură pentru masă în unitatea de măsură pentru volum.

Ø Reglementarea modalității de notificare, precum și a unei anexe în care este prevăzut modelul acestei notificări având în vedere obligația operatorilor economici care produc, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între  5g – 8 g/100 ml și băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml, instituită prin Legea nr. 296/2023, de a notifica acest fapt autorității vamale teritoriale.

Ø Stabilirea unei contravenții în cazul în care operatorii economici care produc, achiziționează din alte state membre ale Uniunii Europene sau importă băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este cuprins între  5g – 8 g/100 ml și băuturi nealcoolice cu zahăr adăugat pentru care nivelul total de zahăr este peste 8 g/100 ml, nu respectă obligația notificării.

Etichete: Codul Fiscalhotarare de guvernPrincipalele măsuri în domeniul impozitului pe venitPrincipalele măsuri în domeniul TVA
ShareTweetSend
No Result
View All Result

Articole recente

  • Locuri de muncă vacante în județul Brăila 15/06/2025
  • Brigada 10 Geniu „Dunărea de Jos” – demonstrație de excelență la Ziua Distinșilor Vizitatori, în cadrul exercițiului multinațional „SABER GUARDIAN 25” 15/06/2025
  • Tânăr din Spiru Haret, condamnat la un an de închisoare pentru infracțiunea de cultivarea, producerea, fabricarea, experimentarea, extragerea, prepararea, transformarea, cumpărarea sau deținerea de droguri de risc pentru consum propriu 14/06/2025
  • Activități preventive de educație rutieră desfășurate la școala din comuna Șuțești 14/06/2025
  • Brăila Mall lansează SUMMERVERSE – o lună plină de surprize, distracție și relaxare pentru toate gusturile 14/06/2025
  • Dublă lansare de carte în cadrul Hub-ului cultural „Etnoliteratura” la Casa Alexiu 14/06/2025
  • Termeni si conditii
  • Politică de confidențialitate
  • Politica cookies
  • Setări GDPR
  • Contact
Telefon: +40 788 760 194

© Probr.ro 2022. Created by IMCreative.ro.

Setări GDPR
Pentru a oferi cea mai bună experiență, folosim tehnologii, cum ar fi cookie-uri, pentru a stoca și/sau accesa informațiile despre dispozitive. Consimțământul pentru aceste tehnologii ne permite să procesăm date, cum ar fi comportamentul de navigare sau ID-uri unice pe acest site. Dacă nu îți dai consimțământul sau îți retragi consimțământul dat poate avea afecte negative asupra unor anumite funcționalități și funcții.
Funcționale Mereu activ
Stocarea tehnică sau accesul este strict necesară în scopul legitim de a permite utilizarea unui anumit serviciu cerut în mod explicit de către un abonat sau un utilizator sau în scopul exclusiv de a executa transmiterea unei comunicări printr-o rețea de comunicații electronice.
Preferințe
Stocarea tehnică sau accesul este necesară în scop legitim pentru stocarea preferințelor care nu sunt cerute de abonat sau utilizator.
Statistici
Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice. Stocarea tehnică sau accesul care sunt utilizate exclusiv în scopuri statistice anonime. Fără o citație, conformitatea voluntară din partea Furnizorului tău de servicii de internet sau înregistrările suplimentare de la o terță parte, informațiile stocate sau preluate numai în acest scop nu pot fi utilizate de obicei pentru a te identifica.
Marketing
Stocarea tehnică sau accesul este necesară pentru a crea profiluri de utilizator la care trimitem publicitate sau pentru a urmări utilizatorul pe un site web sau pe mai multe site-uri web în scopuri de marketing similare.
Administrează opțiunile Administrează serviciile Administrează vânzătorii {vendor_count} Citește mai multe despre aceste scopuri
Vezi preferințele
{title} {title} {title}
No Result
View All Result
  • Actualitate
  • Politica
  • Administratie
  • Sport
  • Cultura
  • Economie
  • Interviuri
  • Social

© Probr.ro 2022. Created by IMCreative.ro.

Go to mobile version