
Apetitul pentru chilipiruri îi poate costa mult pe aceia dintre semenii noştri care omit să îşi ia măsurile elementare de precauţie. A înţeles acest lucru şi un brăilean în vârstă de 34 de ani care, săptămâna trecută, a reclamat la poliţie faptul că a fost înşelat de către două persoane necunoscute.
Bărbatul a cumpărat de la cei doi indivizi un generator electric, în valoare de 1.200 de lei, crezând că e nou, dar, ulterior a constatat că acesta e nefuncţional.
Acesta le-a relatat poliţiştilor că, în data de 19 septembrie a.c., a fost abordat, pe raza localităţii Baldovineşti, de două persoane necunoscute, care i-au oferit spre cumpărare un generator electric, motivând că au nevoie de bani pentru a ajunge la aeroport în Bucureşti.
Întrucât aparatul era ambalat într-o folie de plastic si părea a fi nou, brăileanul nu şi-a făcut griji privind funcţionalitatea acestuia. Le-a plătit necunoscuţilor cei1.200 de lei şi, abia după ce a ajuns cu generatorul acasă, a făcut proba acestuia, constatând că, de fapt, a cumpărat un obiect defect.
S-a convins că a fost înşelat şi a apelat la sprijinul poliţiştilor, după ce a citit pe un site de pe internet un articol despre acest gen de înşelăciuni.
Pentru a evita astfel de înşelăciuni, poliţiştii le recomandă cetăţenilor:
– să ţină cont de faptul că, atunci când cumpără un obiect de la vânzători ambulanţi, se expun la riscul de a nu mai putea returna bunul respectiv, în situaţia în care acesta este defect sau nu corespunde aşteptărilor lor, şi implicit de a nu-şi mai putea recupera banii;
– înainte de a cumpăra bunuri la preţuri de nerefuzat să se intereseze cu privire la provenienţa acestora şi, eventual, să solicite documente care să o ateste;
– să ţină cont că obiectele second hand pot ascunde defecte şi să le verifice cu atenţie sau să le probeze funcţionalitatea înainte de a le plăti pentru ele;
– dacă vânzătorii ambulanţi pretind că sunt reprezentanţi ai unor firme, să le solicite să se legitimeze, iar pentru bunurile achiziţionate, în funcţie de natura acestora, să ceară bonuri fiscal/chitanţe şi certificate de garanţie;
– să nu permită accesul în casă sau în curte vânzătorilor ambulanţi;
– să încerce să reţină semnalmentele vânzătorilor şi numărul de înmatriculare al autovehiculului cu care, eventual, se deplasează;
Dacă achiziţionează produse în mediul online:
– să cumpere doar de pe site-uri oficiale şi doar dacă se oferă opţiunea achitării contravalorii produselor la momentul livrării. De asemenea, dacă site-ul oferă posibilitatea, să aleagă opţiunea verificării coletului la livrare;
– să nu se lase induşi în eroare de preţurile mici! Diferenţa mare dintre preţul de piaţă al unui produs şi preţul cerut de vânzător ar trebui să le ridice semne de întrebare, cu atât mai mult dacă este solicitată plata în avans;
– înainte de a plasa o comandă sau de a achita sume în avans, să caute online informaţii, păreri sau recenzii despre grupul sau persoanele care oferă produsele;
– dacă au comandat produse pentru care au plătit şi nu le-au fost livrate ori nu corespund din punct de vedere calitativ, să salveze toate conversaţiile purtate cu persoanele la care au plasat comanda, să păstreze extrasul de cont sau orice înscris care face dovada plăţii, dar şi orice alte informaţii care pot fi de folos anchetatorilor, în vederea identificării făptuitorilor (adrese de e-mail, numere de telefon ş.a.).