
Vânzările de autovehicule noi au crescut în primul semestru cu 32,4%, la 47.037 unități, din care o treime reprezintă în continuare mașinile comercializate de Dacia, cu 13.313 unități, urmată de Volkswagen – 3.927 unități, în condițiile în care producția a scăzut cu 6,3%, la 210.523 de autovehicule.
Potrivit unui comunicat al Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA), cu 10.532 unități vândute în luna iunie, în creștere cu 10,8% față de mai, vânzările la șase luni au atins un volum total de 47.037 de unități (autoturisme și vehicule comerciale), în urcare cu 32,4%, situație datorată în special autoturismelor, care au înregistrat o creștere cu 35,7% (+63% cele autohtone și +26% cele din import).
La autoturisme, topul pe mărci la jumătatea anului este condus de către Dacia, cu 13.313 unități (34% din total), urmată de Volkswagen (3.927 unități /10%), Skoda (3.626 unități /9,2%), Ford (2.685 unități /6,8%), Renault (2.619 unități /6,7%) și Opel (1.629 unități /4,2%). Pe modele, Dacia Logan este cel mai bine vândut model în luna iunie, dar și după șase luni, urmat de Dacia Sandero, Dacia Duster, Skoda Octavia și Volkswagen Golf.
Majoritatea segmentelor înregistrează creșteri importante, în special pe clasele cu vânzări de volum (B +57,5%, C +44,4% si SUV +15,2%), scăderi consemnându-se pe segmentele, precum executive – 10,1%, monovolum – 20,6% și sport – 40%. În funcție de tipul de combustibil, după șase luni se consemnează o pondere de 55,6% pentru motoarele diesel, în ușoară scădere față de 2013, când aceasta era de 56,2%.
Conducerea Asociației Producătorilor și Importatorilor de Automobile a precizat într-un comunicat:
Deși datele sunt pozitive, în piață există însă un optimism moderat, creșterea volumelor raportate fiind datorată și unor activități de comerț în special în spatial UE. Pe de altă parte, este de așteptat ca efectul pozitiv al Programului “Rabla” să scadă în intensitate odată cu trecerea timpului, ceea ce poate duce și la scăderea volumelor, efectul de substituție al programului fiind unul real pentru unele modele. Ca urmare a evoluției de până acum, dar luând în considerare și factorii care activează în piață pe termen scurt, apreciem că putem menține estimarea făcută pentru anul 2014, respectiv o creștere de cca. 4-5% pe ansamblul pieței auto, fiind de așteptat ca aceasta să fie mai importantă pe segmentul vehiculelor comerciale ușoare și grele. Așa cum s-a mai afirmat cu multe alte ocazii, pentru a avea însă o evoluție constant pozitivă, dar și predictibilă într-o oarecare măsură, piața are nevoie de măsuri privind fiscalizarea comerțului cu autovehicule rulate din import, precum ar fi TVA, impozite etc., sancționarea modificării kilometrajului, ori a circulației autovehiculelor înmatriculate în alte state. Pe de altă parte, este nevoie și de un cadru legal care să stimuleze achiziția de autovehicule care încorporează tehnologie avansată și sunt mai puțin poluante, adică electrice, hibride sau folosesc combustibili alternativi. O nouă analiză pe care o facem pentru situația la șase luni este evoluția vânzărilor în funcție de capacitatea cilindrică a motorului. Constatăm astfel că, pe fondul progresului tehnologic, motoarele mici și medii câștigă tot mai mult teren.
Astfel, pentru prima jumătate a anului se observă o creștere cu 63% a motoarelor sub 1.200 centimetri cubi și, respectiv, de 32,7% a celor între 1.200 centimetri cubi și 1.600 centimetri cubi, iar la cele peste 3.000 cc s-a înregistrat o scădere de 22%. În primul semestru au fost produse 210.523 de autovehicule, cu 6,3% mai puține față de perioada similară din 2013. Dintre acestea, 179.128 unități (85%) au fost produse de către Dacia, 31.391 (14,8%) de către Ford și 4 unități de către Roman Brașov. Volumele cele mai mari le-au înregistrat Dacia Duster (82.701 unități în șase luni, din care 16.294 în luna iunie), urmată de Dacia Logan (48.632 unități în șase luni, din care 3.853 în iunie), Ford B-MAX (31.391 unități în șase luni, din care 4.760 în iunie), Dacia Sandero (25.478 unități) și Dacia Logan MCV (22.317 unități).
Exporturile din luna iunie au fost de 32.285 unități, ceea ce face ca după șase luni volumul exportat să se ridice la 193.540 unități, reprezentând o creștere de 2,5% față de perioada similară din 2013. Cel mai exportat model în luna iunie 2014 a fost Dacia Duster (16.243 unități), urmat de Ford B-MAX (4.691 unități) și Dacia Logan MCV (4.378 unități). În ceea ce privește analiza pe totalul primelor șase luni, topul este condus de Dacia Duster cu 78.477 unități, urmat de Logan cu 40.784 unități și Ford B-MAX cu 31.305 unități.