
O noua directie va efectua activitati de analiza de risc si de selectare a persoanelor fizice care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare, pe intregul teritoriu al tarii, ca urmare a restructurarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala (ANAF), conform unui ordin recent al ANAF.
Ordinul ANAF nr. 3751/2013 privind competenta de efectuare a activitatilor de analiza de risc si selectare a persoanelor fizice care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 765 din 9 decembrie 2013, care a intrat in vigoare la data publicarii. Conform acestui ordin, Directia verificari fiscale este structura competenta din cadrul ANAF in efectuarea activitatilor de analiza de risc si selectare a persoanelor fizice care vor fi supuse verificarii fiscale prealabile documentare, pe intregul teritoriu al tarii. Noua directie a aparut ca urmare a restructurarii ANAF, care a inceput de la 1 august 2013, odata cu intrarea in vigoare a HG nr. 520/2013.
Activitatile de analiza de risc si de selectare a persoanelor fizice din acest ordin se refera la cele reglementate de Hotararea Guvernului nr. 248/2011 privind aprobarea Procedurii de aplicare a metodelor indirecte pentru stabilirea bazei impozabile ajustate, cu modificarile si completarile ulterioare.
Potrivit Codului de procedura fiscala, verificarea situatiei fiscale personale a persoanelor fizice cu privire la impozitul pe venit reprezinta ansamblul activitatilor desfasurate de organele fiscale avand ca obiect examinarea totalitatii drepturilor si a obligatiilor de natura patrimoniala, a fluxurilor de trezorerie si a oricaror altor elemente relevante pentru stabilirea situatiei fiscale reale a persoanei fizice verificate.
Conform HG 268/2011, in acest scop, organul fiscal va proceda, in principal, la:
- solicitarea, in conditiile legii, de informatii de la autoritati si institutii publice;
- analiza tuturor informatiilor, documentelor si a altor mijloace de proba referitoare la situatia fiscala a persoanei fizice verificate;
- confruntarea informatiilor obtinute prin administrarea mijloacelor de proba cu cele din declaratiile fiscale depuse, conform legii, de persoana verificata sau, dupa caz, de platitorii de venit ori terte persoane;
- solicitarea, in conditiile legii, de informatii, clarificari, explicatii, documente si alte asemenea mijloace de proba de la persoana fizica verificata si/sau de la persoane cu care aceasta a avut ori are raporturi economice sau juridice;
- discutarea constatarilor organului fiscal cu persoana fizica verificata si/sau cu imputernicitii acesteia;
- stabilirea, daca este cazul, a diferentei de baza de impozitare ajustata, prin utilizarea metodelor indirecte, prevazute de Codul de procedura fiscala, precum si a obligatiilor fiscale corespunzatoare acesteia;
- dispunerea masurilor asiguratorii, in conditiile legii.