
Consiliul National al Audiovizualului (CNA) a decis astazi sa intrerupa campania publicitara TV pentru Rosia Montana, emitand o decizie de intrare in legalitate prin care autorii spoturilor trebuie sa le modifice asa incat sa fie in conformitate cu legea, iar pana atunci televiziunile nu mai pot difuza reclamele existente in prezent. Potrivit unei monitorizari CNA, televiziunile au difuzat, de la 1 septembrie, de sute de ori diversele versiuni ale reclamelor pentru Rosia Montana.
Propunerea de decizie de intrare in legalitate pentru publicitatea pe tema Rosia Montana a fost facuta de presedintele CNA, Laura Georgescu. Aceasta a invocat in sprijinul propunerii sale: articolul 29 din Legea Audiovizualului, potrivit caruia reclamele trebuie „sa nu stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei populatiei”; articolul 94 din Codul audiovizual, potrivit caruia comunicarile comerciale trebuie sa includa mesaje clare din punct de vedere tehnic, lizibile, asa incat sa fie receptate corect de telespectatori si articolul 104 din Cod, ce interzice publicitatea in care se utilizeaza practici comerciale inselatoare sau practici comerciale agresive.
Monitorizarea realizata de CNA arata ca Pro TV, TVR 1, Realitatea TV, Digi 24 si B1 TV sunt singurele posturi care au inceput sa relateze despre protestele impotriva proiectului Rosia Montana din prima zi a acestora, in timp ce altele, precum Antena 1 sau Kanal D, au acoperit subiectul abia din 9 septembrie. B1 TV si Romania TV sunt posturile care, din 1 septembrie, au difuzat cele mai multe spoturi legate de proiectul Rosia Montana, urmate, la o oarecare distanta, de Antena 3. Tot in ultima luna si jumatate, Romania TV si B1 TV au avut si mai multe emisiuni sponsorizate de Rosia Montana Gold Corporation.
Publicitatea TV pentru RMGC/proiectul Rosia Montana a inclus 11 variante de spot in perioada 1 septembrie – 6 octombrie, alte doua spoturi aparand ulterior. In aceasta perioada Antena 3 a difuzat 88 de spoturi, B1TV a difuzat 135 de spoturi+15 ecran splitat, Romania TV a difuzat 111 spoturi. Cele mai putine difuzari le-au avut ProTV, cu 13 spoturi si Realitatea TV cu 15 spoturi si Acasa TV cu 25 de difuzari.
In primele 11 zile de proteste, durata medie zilnica a dezbaterilor pe tema RMGC, in randul televiziunilor de stiri, a fost de peste 100 de minute la Antena 3 si Realitatea TV si de sub 40 de minute la Romania TV si Digi 24.
CNA a fost sesizat in acest caz de mai multe ONG-uri care militeaza pentru salvarea Rosiei Montane. Seful unui ONG explica: „Companiile incearca sa manipuleze opinia publica astfel incat lumea sa ajunga sa creada ca exista romani care ar vrea sa munceasca si abia asteapta companii straine care sa le ofere un serviciu. E cel mai perfid atac la adresa poporului asta pe care l-am vazut vreodata”! Mircea Toma, unul dintre liderii ONG-urilor care sustin interzicerea exploatarilor miniere cu cianuri, a cerut in 2012 CNA sa interzica spoturile de promovare pentru proiectul de exploatare de la Rosia Montana, pentru ca „stimuleaza comportamente daunatoare mediului”, precizand ca CNA are posibilitatea astfel sa faca istorie. In urma cu un an si jumatate, CNA nu a luat insa nici o masura, considerand ca aceste clipuri nu incalca legea.