
Săptămâna trecută, poliţişti din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean Brăila au susţinut, în localităţile Ianca, Plopu şi Oprişeneşti, o serie de activităţi educativ-preventive având drept scop prevenirea şi gestionarea situaţiilor de violenţă intrafamilială, care s-au înscris în Proiectul educaţional „Zilele siguranţei”, iniţiat şi susţinut de OMV Petrom S.A..
Activităţile, intitulate „Familia mea”, au oferit posibilitatea poliţiştilor de la compartimentul Analiza şi Prevenirea Criminalităţii şi de la Poliţia Oraşului Ianca de a se adresa unor grupuri mixte de beneficiari, formate din copii şi părinţii acestora şi de a le oferi informaţii şi recomandări de care să ţină cont pentru asigurarea unui climat familial armonios.
Polițiștii s-au adresat preşcolarilor de la Grădiniţele Oprişeneşti şi Plopu şi părinţilor acestora, iar printre subiectele abordate s-au aflat noţiunea de familie, drepturile şi obligaţiile pe care le au membrii unei familii, efectele pe care violenţa în mediul familial le are asupra minorilor, precum şi modul în care le influenţează evoluţia pe termen lung şi comportamentul ca adulţi. Nu în ultimul rând, părinţii au primit sfaturi pentru gestionarea situaţiilor tensionate din mediul familial, care ar putea degenera în acte de violenţă.
Preşcolarii de la Grădiniţa Plopu le-au oferit o surpriză plăcută părinţilor poliţiştilor, cărora le-au prezentat, cu emoţie şi mândrie, desenele cu tema „Familia mea”, realizate sub coordonarea cadrelor didactice. Astfel, copiii au reuşit, cu inocenţa specifică vârstei, să arate adulţilor modul în care percep ei relaţiile din cadrul familiei lor.
Demersurile preventive au continuat la Casa de Cultură Ianca, unde beneficiari au fost elevi de nivel gimnazial şi liceal ai Liceului Tehnologic „Nicolae Oncescu” şi Liceului Teoretic „Constantin Angelescu”, precum şi părinţii acestora.
Având în vedere vârsta elevilor, sfera informaţiilor oferite a fost, de această dată, mai largă. Astfel, elevii au primit informaţii referitoare la formele de manifestare a violenţei în mediul familial, cauzele apariţiei acestora şi efectele imediate şi pe termen lung ale acestora.
De asemenea, au fost sfătuiţi să îşi selecteze cu grijă prietenii, să nu preia modele comportamentale violente, să nu consume alcool sau alte substanţe psihoactive şi să adopte metode de relaţionare nonviolente.
Părinţii au fost sfătuiţi ca, în relaţia cu copiii lor, aflaţi la vârsta adolescenţei, să dea dovadă de toleranţă, înţelegere, disponibilitate şi implicare, să îşi rezerve timp pe care să îl petreacă împreună cu aceştia, pentru a fi în măsură să identifice eventualele probleme cu care se confruntă şi a-i ajuta să le gestioneze.
Nu au fost uitate nici informaţiile privind modul în care este sancţionată violenţa în familie, măsurile de siguranţă care pot fi dispuse faţă de agresor, instituţiile care oferă sprijin victimelor violenţei domestice şi ordinul de protecţie care poate fi solicitat de acestea.
Noţiunile teoretice şi exemplele din cazuistica înregistrată la nivelul inspectoratului au fost completate cu succes de filmele de scurt metraj pe care poliţiştii le-au prezentat pentru ilustrarea modului în care copiii sunt influenţaţi de momentele de criză din viaţa unei familii şi a felului în care învaţă, inconştient, comportamentul violent al adulţilor din jurul lor.
Activităţile din cadrul proiectului „Zilele siguranţei” vor continua săptămâna aceasta, cu sesiuni de informare pe tema abuzului sexual asupra minorilor, precum şi cu jurizarea şi premierea lucrărilor realizate de elevii implicaţi în proiect.