În ședința de Guvern de joi, 23 octombrie 2025, Guvernul României a adoptat un Memorandum pentru aprobarea negocierii şi semnării Acordului între Guvernul României şi Guvernul Republicii Moldova privind podul rutier peste râul Prut la frontiera între cele două state, între localităţile Bumbăta (România) – Leova (Republica Moldova).
Noul pod rutier peste Prut, care urmează a fi construit în zona Bumbăta- Leova, îmbunătățește conectivitatea la nivel regional și conectează Republica Moldova la rețeaua rutieră primară și secundară de transport de pe teritoriul României și implicit la rețeaua TEN-T. De asemenea, crește capacitatea de operare a fluxului de transport marfă.
Conexiunile cu rețeaua rutieră de pe teritoriul României se vor realiza după cum urmează:
• la nord – se va realiza conexiunea cu drumul transregio Tișița-Albița care va contribui la fluxul de trafic spre și dinspre PTF Leușeni-Albița și, spre și dinspre Autostrada A7: Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Pașcani, respectiv Autostrada A8: Târgu Mureș – Leghin – Moțca – Ungheni prin drumul transregio Vaslui – Iași – A8.
• la sud – prin DN24A se poate face atât conexiunea cu drumul transregio Tecuci- Galați și variantele de ocolire adiacente, cât și cu drumul expres Brăila – Galați care facilitează accesul către drumul expres Focșani – Brăila, deci conexiunea cu A7, dar și accesul spre podul peste Dunăre de la Brăila – conexiune cu drumul expres către Constanța, implicit zona portuară a Mării Negre.
Cadrul legal pentru derularea lucrărilor transfrontaliere impune și încheierea unui Acord interguvernamental între România și Republica Moldova. Proiectul de Acord este elaborat și face parte din prezentul Memorandum.
Anexa 1 la Memorand conține Acordul, cu prevederi referitoare la protecția mediului, fluidizarea traficului, finanțarea obiectivului, asigurarea terenului de construcție, proprietatea, regimul fiscal și vamal, Comisia Mixtă, inspecția tehnică, auditul financiar, trecerea frontierei de stat și facilitarea accesului la obiectiv, soluționarea diferendelor, intrarea în vigoare, amendarea și încetarea Acordului. Anexa 2 conține componența delegației de negociatori a părții române.
De menționat este și faptul că elaborarea Studiului de Fezabilitate pentru podul rutier Bumbăta (România) – Leova (Republica Moldova) se află într-un stadiu avansat, contractul fiind semnat la data de 24 februarie 2025, iar ordinul de începere a fost emis la 19 martie 2025, cu o durată de execuție de 12 luni, termenul final de predare fiind 19 martie 2026. Este necesară și constituirea unui grup de lucru comun, care să analizeze și să soluționeze aspectele tehnice privind interconectarea podului cu infrastructura rutieră de pe ambele maluri ale Prutului.
În baza Acordului, se va înființa o Comisie Mixtă, care va avea ca scop coordonarea tuturor activităților. Acordul va intra în vigoare la data ultimei notificări prin care Părțile Contractante se informează reciproc cu privire la îndeplinirea procedurilor interne necesare.
