Parada masinilor de epoca

Parada masinilor de epoca
Parada masinilor de epoca

Pasionații autoturismelor de epocă vor putea admira vineri, 14 august, de la ora 18.00, o paradă cu 29 astfel de ”bijuterii” pe 4 roți, care va fi organizată pe străzile municipiului, cu ocazia Zilelor Municipiului Brăila, potrivit informațiilor furnizate de directorul Direcției de Cultură din cadrul Primăriei Brăila, Camelia Gușatu.

Printre automobilele prezente la ”Parada mașinilor de epocă” organizata la Brăila se află un Aero 30, fabricat în 1937, care i-a aparținut Regelui Mihai al României și i-a fost oferită cadou de președintele Cehoslovaciei, Edvard Benes, în momentul când regele a devenit sublocotenent. Este singura din serie care a fost dotată cu faruri mari, nichelate, și care are chiulasă din bronz masiv. Din 1951, Aero 30 a circulat permanent pe străzile României. Când era nouă, mașina putea rula chiar cu 140 km/h. Automobilul Aero 30 a fost produs din 1934 până în 1948, în aproximativ 7.000 de exemplare.

O altă ”bijuterie pe patru roți” este un Ford T din 1926, adus din Suedia unde fusese importat din America cu mulți ani în urmă. A făcut parte din Clubul Fordurilor T din Suedia și a participat la Raliul suedez al veteranilor încă din 1969.

Ford Model T (cunoscut și ca Tin Lizzie sau Flivver) a fost produs de Henry Ford între anii 1908 și 1927. Producția lui Model T a fost acela care a revoluționat istoria automobilului, anul 1908 fiind anul în care automobilul a devenit accesibil publicului larg. Este masina care a pus in miscare America si lumea in general. Producția totală a lui Model T a fost de 15.007.034 de bucăți (în 19 ani).

Motorul avea 2.9 litri și 4 cilindri. Asezarea cilindrilor în același bloc a fost una revoluționară, ea s-a păstrat și astazi.Motorul producea 20 de cai-putere și o viteză maximă de 64–72 km/h. Consumul de 11.1 – 18.7 litri la 100 km este unul remarcabil chiar și în zilele noastre. Motorul funcționa și cu gazolină sau etanol. Modelul T a fost un model cu transmisie pe față cu ax planetar cu trei viteze din care una este pentru mers înapoi.

Un alt automobil care va fi prezent în paradă este un Ford A Roadster din 1928, decapotabil si elegant, care mai era numit în glumă și ”Fordul tabacheră”, pentru că cele două locuri din spate devin vizibile și utilizabile după ce se ridică un capac ce are și rol de spătar. A fost produs în 4.858.644 exemplare în perioada 1927-1932. Este primul Ford care a folosit comenzi pentru accelerație, ambreiaj și schimbător de viteze similar cu cele din ziua de azi. Costa 385 USD, avea 4 cilindri, capacitate 3,3L, putere 41 CP și viteză maximă de 105 km/h.

Un alt exemplar de colecție este un Jeep Willys MB și CJ3A, o mașină de teren ușoară 4×4, fabricată între 1941 și 1945. A fost construită în timpul celui de-al Doilea Război Mondial în 647.925 de exemplare.

În paradă se va mai afla o Volga GAZ M21, construită în URSS între 1956 și 1970. Este mașina simbol pentru omniprezenta Securitate și demnitarii dictaturii comuniste din acea perioadă. A fost o mașină cu dotări moderne, înaltă, rapidă, rezistentă și cu tabla protejata împotriva ruginii la un nivel foarte ridicat pentru vremea ei.

La paradă va mai putea fi admirată un mașină Volkswagen broscuță, care ocupă locul I ca modelul cel mai popular din toate timpurile, cu 21.529.464 exemplare produse. Volkswagen Type 1, mai cunoscută sub numele de Beetle, Fusca, Coccinelle, Vocho, Bug, Volky sau Käfer (în germană), este o mașină compactă, proiectată și produsă în Germania și Mexic de Volkswagen din anul 1938 până în 2003.

Mașina cu două uși și tracțiune spate, denumită inițial KDF-Wagen, de la ”Kraft durch Freude” (putere prin bucurie), integra caracteristici ale schițelor lui Barényi, prototipurilor lui Ganz și modelelor Tatra ale lui Ledwinka. Astfel, în 1937 mașina putea fi achiziționată în schimbul sumei de doar 900 de mărci (400 de dolari), mai puțin decât costă o motocicletă.

Din paradă nu putea lipsi, cum era de așteptat, Dacia 1100, primul model de autoturism produs de producătorul român de automobile Dacia. Modelul a fost comercializat între anii 1968 și 1971 și a fost unul intermediar până la intrarea în producție a modelului 1300. În realitate, Dacia 1100 era un Renault 8. Acesta era o berlină cu tracțiune și motor pe spate. Primul automobil ieșit pe poarta fabricii a fost făcut cadou președintelui României de atunci, Nicolae Ceaușescu. Conform contractului, Renault furniza toate părțile componente ale modelului, urmând ca cei de la Dacia să le asambleze. Viteza maximă la care putea ajunge era de 138 km/h.

Lista completa a mașinilor de epocă participante:

1 FORD T (1926)
2 FORD A ROADSTER (1928)
3 FORD A PHAETON (1931)
4 AERO 30 (1936)
5 FORD TAUNUS (1937)
6 PLYMOUTH (1938)
7 JEEP WILLYS MB (1943)
8 JEEP WILLYS CJ3A (1948)
9 PONTIAK EXECUTIVE STARCHIEF(1961)
10 VW 1300 (1966)
11 RENAULT 16 (1968)
12 VOLGA C21 (1968)
13 VW 1200 (1969)
14 FIAT X1/9 (1970)
15 DACIA 1100 (1971)
16 VW 1302 (1972)
17 BMW 2500 (1973)
18 LINCOLN CONTINENTAL MARK IV (1973)
19 ARO M461 (1974)
20 BMW 316 – E21 (1975)
21 DATSUN 260C (1975)
22 MERCEDES 220D (1976)
23 ROLLS ROYCE SILVER SHADOW (1976)
24 OPEL ASCONA B (1979)
25 VW PASSAT B1 DASHER (1980)
26 MERCEDES 200D – W123 (1983)
27 TRABANT 1.1 (1985)
28 LADA 1600
29 TRABANT 601

Traseul pe care îl vor parcurge mașinile de epocă este Brăila Mall — Calea Călărașilor — Piața Independenței — Piața Traian — Calea Galați — Bulevardul Independenței, până în parcarea din fața Palatului Administrativ Brăila.

Pe traseu se va merge cu viteză de promenadă, de 20-30 km/h, coloana fiind însoțită de echipaje ale Poliției Rutiere.

Exit mobile version