În semestrul I anul 2024, la nivelul Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorului Brăila au fost întreprinse 693 de acţiuni de control în municipiul şi judeţul Brăila, dintre care 314 pe produse alimentare, 234 pe produse nealimentare, 23 pe servicii alimentare, 117 pe servicii nealimentare şi 5 pe servicii financiare.
Valoarea mărfurilor comunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare a fost de 463.772 lei, iar valoarea mărfurilor extracomunitare neconforme oprite definitiv de la comercializare a fost de 11.724 lei.
În cadrul controalelor efectuate, au fost prelevate 36 probe de produse alimentare (carne de pui pentru determinare Salmonella și examen organoleptic; miere pentru determinare parametrii fizico-chimici și microbiologici), cât și nealimentare (produse textile pentru determinarea compoziției fibroase, amestec binar de fibre ; produse electrice pentru îndeplinirea cerințelor tehnice de punere pe piață), 16 dintre produsele nealimentare fiind neconforme.
Urmare a deficientelor constatate, în semestrul I al anului 2024, au fost aplicate 1059 de sancțiuni contravenționale, din care 711 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 2.528.000 lei, şi 348 avertismente.
Printre abaterile constatate, se pot enumera:
- comercializarea de produse cu data limitei de consum sau data durabilităţii minimale depăşite;
- comercializarea de produse cu parametrii fizico-chimici neconformi în raport cu indicatorii prevăzuţi sau declaraţi;
- comercializarea de produse cu elemente de identificare incomplete sau incorecte; – comercializarea de produse alimentare şi nealimentare cu elemente de identificare netraduse în limba română;
- informarea incompletă sau incorectă a consumatorilor în cadrul serviciilor prestate către populaţie;
- nerespectarea clauzelor prevăzute în contractele încheiate de operatorii economici cu consumatorii;
- neafişarea preţurilor şi a tarifelor sau neafişarea într-o formă clară, neechivocă, uşor de citit la comercializarea produselor sau la prestarea serviciilor;
- utilizarea de produse alimentare neconforme în cadrul prestării serviciilor de alimentație publică tip restaurant, fast food, pizzerie;
- dotarea neadecvată a unităţilor care prestează servicii către populaţie;
- neafişarea denumirii unităţii, a codului de înregistrare la Registrul Comerţului, a orarului de funcţionare;
- nerespectarea condițiilor de depozitare, expunere la vânzare, prevăzute de producători pentru menținerea caracteristicilor calitative;
- utilizarea de practice comerciale incorecte la prezentarea ofertelor și comercializarea produselor și serviciilor; prezentarea unor afirmații ce nu pot fi probate;
- utilizarea de mijloace de măsurare și control neverificate metrologic; -comportamentul incorect al operatorilor economici la prestarea serviciilor.
În decursul semestrului I 2024, la Comisariatul Judeţean pentru Protecţia Consumatorilor Brăila au fost înregistrate 415 sesizări şi reclamaţii, din care 37 pe produse alimentare, 200 pe produse nealimentare, 13 pe servicii alimentare, 150 pe servicii nealimentare, 15 pe servicii financiare, din care au fost soluţionate ca întemeiate sau cu rezolvare amiabilă 155.
În urma soluţionării pozitive a reclamaţiilor, a fost restituită consumatorilor suma de 26.791 lei