Comunicat BNR privind balanta de plati si datoria externa – decembrie 2021

În perioada ianuarie – decembrie 2021p contul curental balanţei de plăţi a înregistrat un deficit de  16 951 milioane euro, comparativ cu 10 979 milioane euro în perioada ianuarie – decembrie 2020. În structura acestuia, balanţa bunurilor și balanța veniturilor primare au consemnat deficite mai mari cu 4 197 milioane euro, respectiv cu 644 milioane euro; balanța veniturilor secundare și cea a serviciilor au înregistrat excedente mai mici cu 901 milioane euro, respectiv cu 230 milioane euro. 

Contul curent al balanței de plăți (mil. euro)
 Ianuarie – decembrie 2020Ianuarie – decembrie 2021p
CREDITDEBITSOLDCREDITDEBITSOLD
CONTUL CURENT (A+B+C)93 145104 124-10 979109 010125 961-16 951
A. Bunuri şi servicii81 34090 840-9 50096 858110 785-13 927
a. Bunuri57 56976 511-18 94270 10993 248-23 139
      b. Servicii23 77114 3299 44226 74917 5379 212
servicii de prelucrare a bunurilor aflate în proprietatea terţilor2 4551362 3192 4201522 268
– transport6 7502 6684 0827 4623 2664 196
– turism – călătorii1 2622 709-1 4472 7804 451-1 671
– alte servicii13 3048 8164 48814 0879 6684 419
B. Venituri primare5 9799 392-3 4136 49510 552-4 057
C. Venituri secundare5 8263 8921 9345 6574 6241 033
p) date provizorii

Investiţiile  directe ale  nerezidenţiloreîn România au însumat  7 251 milioane  euro  (comparativ cu 3 005 milioane euro în perioada ianuarie – decembrie 2020), din care participațiile la capital (inclusiv profitul reinvestit net estimat) au însumat valoarea netă de 5 777 milioane euro, iar creditele intragrup au înregistrat valoarea netă de 1 474 milioane euro.

În perioada ianuarie – decembrie 2021, datoria externă totală a crescut cu 7 449 milioane euro. În structură:

Datoria externă a României şi serviciul datoriei externe (mil. euro)
 Datoria externăServiciul datoriei externe, ian. – dec. 2021p
Sold la 31.12.2020Sold la 31.12.2021p
I. Datoria externă pe termen lung93 54197 04315 968
  I.1. Datoria publică*57 53358 151 3 472
I.1.1. Datoria publică directă              57 30957 9883 408
 I.1.2. Datoria garantatăpublic224 16364
I.2. Datoria negarantată public,           din care:34 84835 527 12 495
I.2.1. Depozite pe termen lung ale nerezidenţilor 144847 89
I.3. Datoria autorităţii monetare**, din care:1 1603 365  1
I.3.1. Alocări de DST de la FMI1 1603 3651
II. Datoria externă pe termen scurt33 26637 213e 70 002e
Total datorie externă (I+II)126 807134 25685 970
e) date estimate p) date provizorii *Fluxurile nete (diferenţa între trageri şi rambursări) ale titlurilor de stat emise de Ministerul de Finanțe din datoria publică pe termen lung în valoare de 4 443 milioane euro au fost compensate de scăderea prețurilor titlurilor de stat în valoare de 4 103 milioane euro. **Datoria autorității monetare a crescut ca urmare a intrării în vigoare a noii alocări generale de DST de către FMI, acordată tuturor țărilor membre conform cotei de participare, valoarea alocată României fiind de 1 736 milioane DST (aproximativ 2 100 milioane echivalent EUR).

Rata serviciului datoriei externe pe termen lung a fost 16,5 la sută în perioada ianuarie – decembrie 2021, comparativ cu 20,7 la sută în anul 2020. Gradul de acoperire a importurilor de bunuri și servicii la 31 decembrie 2021 a fost de 5,0 luni, în comparație cu 5,6 luni la 31 decembrie 2020.

Gradul de acoperire a datoriei externe pe termen scurt, calculată la valoarea reziduală, cu rezervele valutare la BNR la 31 decembrie 2021 a fost de 82,3 la sută, comparativ cu 90,3 la sută la 31 decembrie 2020.

Precizări metodologice        

  1. Datele prezentate în acest comunicat sunt revizuite lunar. Pentru a vizualiza datele aferente perioadei curente, precum și pe cele revizuite pentru perioada de comparație, se poate accesa link-ul Seturi de date. Seriile de date istorice lunare şi trimestriale începând cu anul 2005 se regăsesc în Baza de date interactivă.
  2. Datele care au drept sursă cercetările statistice realizate de BNR, respectiv Comerțul internațional cu servicii și Investițiile străine directe, pot fi afectate de efectele pandemiei care, în plan statistic, s-au concretizat în restrângerea eșantioanelor de raportori și în extinderea corespunzătoare a ponderii estimărilor interne.
  3. Standardul metodologic internaţional pentru elaborarea balanţei de plăţi este asigurat de Manualul FMI Balanţa de plăţi şi poziţia investiţională internaţională, ediţia a-VI-a (BPM6). Metodologia BPM6 a fost transpusă în legislaţia europeană prin Regulamentul (UE) nr. 555/2012 de modificare a Regulamentului (CE) nr. 184/2005 al Parlamentului European și al Consiliului privind statisticile comunitare ale balanței de plăți, ale comerțului internațional cu servicii și ale investițiilor străine directe, în ceea ce privește actualizarea cerințelor referitoare la date și a definițiilor.
  4. Pentru interpretarea datelor, la contul curent se vor avea în vedere următoarele:                                  4.1. Bunuri (pe principiul balanţei de plăţi): Sursa datelor: Institutul Naţional de Statistică – Comerţul internaţional cu bunuri. Importurile FOB se calculează de BNR pe baza coeficientului de transformare CIF/FOB determinat de INS: http://www.insse.ro/cms/files/statistici/Importuri_CIF_FOB/coeficient_CIF_FOB.pdf. Principiul balanţei de plăţi presupune înregistrarea bunurilor pe criteriul „schimbului de proprietate economică” (se includ bunurile care intră în proprietatea rezidenţilor, indiferent dacă bunurile trec sau nu frontiera ţării respective), în timp ce în statistica comerţului internaţional, bunurile se înregistrează după criteriul „trecerii frontierei” (se includ bunurile care trec frontiera, indiferent dacă se află sau nu în proprietatea rezidenţilor). Pentru asigurarea respectării principiului „schimbului de proprietate economică”, datele furnizate de INS sunt ajustate de BNR, astfel că valorile exportului şi importului de bunuri din balanţa de plăţi sunt diferite de cele din statistica comerţului internaţional cu bunuri;                              

4.2. Servicii: Sursa datelor: Cercetarea statistică trimestrială privind comerţul internaţional cu servicii;

4.3Venituri primare: includ venituri din muncă, venituri din investiţii în active financiare (investiţii directe, de portofoliu şi alte investiţii) şi alte venituri primare (impozite, subvenții);

4.4 Venituri secundare: includ transferuri curente private şi transferuri ale administraţiei publice.

Exit mobile version